EN

20.09.2000 Wersja do druku

Sezon na Villqista

Kiedy jesienią zeszłego roku w Gorzowie Wielkopolskim oglądałem po raz pierwszy sztukę autora o tajemniczym skandynawskim pseudonimie, którą grał nieznany offowy teatr Kriket z Chorzowa nie przeczuwałem, że jestem świadkiem narodzin wielkiego talentu. To, co nastąpiło potem, zaskoczyło w równej mierze mnie, co autora. Wyposzczony rynek teatralny rzucił się na jego sztuki jak kruk na ser. Rozdzwoniły się telefony z całej Polski z propozycjami od teatrów, a do dramaturga, który na co dzień pracuje w jednej z warszawskich galerii, ustawiła się kolejka reżyserów i aktorów.

Największą karierę zrobiła "Noc Helvera", opowieść o kobiecie opiekującej się upośledzonym chłopcem w czasach totalitarnego przewrotu. Chłopak jest zafascynowany wojskowym drylem, nie wie jednak, że ten dryl jest skierowany przeciwko takim jak on odmieńcom. Sztukę wydrukował "Dialog", a prawa do wystawienia kupiła telewizja. Spektakl Barbary Sass otworzył we wrześniu nowy sezon w Teatrze TV. "Noc Helvera" wystawił przed wakacjami sam autor z dwójką aktorów: Markiem Kalitą i Magdaleną Kutą, gościnnie na scenie teatru Studio w Warszawie. To już druga realizacja po zeszłorocznej prapremierze Kriketu w Katowicach. Trzecią jest najnowsza premiera w Teatrze Powszechnym z Krystyną Jandą i Sławomirem Packiem, która miała miejsce w ostatnią sobotę. Sztuka ma sznasę na zagraniczną karierę. Niemiecki przekład był prezentowany na festiwalach w Zurichu i Dusseldorfie, znalazł się także w antologii polskiej dramaturgii, którą Agencja ADIT wydał na ta

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Sezon na Villqista

Źródło:

Materiał nadesłany

Gazeta Wyborcza nr 220

Autor:

Roman Pawłowski

Data:

20.09.2000

Realizacje repertuarowe