"Moskiewski charakter" A. Sofronowa Państwowy Teatr Wielki we Wrocławiu.
W DRAMATACH czy komediach przyzwyczajono nas od lat do konfliktu, polegającego na wyborze pomiędzy miłością dwu kobiet do jednego mężczyzny, czy dwu mężczyzn do jednej kobiety. Teatr radziecki to zmienił i w pewnym sensie nawróciwszy do surowych, kanonów dramatu klasycznego, gdzie wyboru dokonywano między miłością a obowiązkiem, kanon ów znakomicie rozszerzył i wyposażył w wartości głęboko emocjonalne. Bo wybór, jakiego dokonywują bohaterowie sztuk radzieckich jest, co prawda, wyborem pomiędzy miłością a obowiązkiem, ale obowiązek ten jest również miłością tylko innego, wyższego gatunku. Konflikt miłosny sztuk radzieckich jest więc pewną sublimacją dawnych stereotypowych płaskich często konfliktów. Raz jeszcze mogliśmy się przekonać o tym na przedstawieniu "Moskiewskiego charakteru" czołowego autora radzieckiego Anatola Sofronowa. Bohaterka tej sztuki Griniowa kocha gorąco swego męża dyrektora fabryki Potopowa, ale równie szczerze