EN

1.10.2012 Wersja do druku

Sens tekstu libretta wydobywa muzyka

Trudno sobie dziś wyobrazić, by teatry operowe kusiły widzów "Traviatą" Francesca Marii Piave czy "Orfeuszem i Eurydyką" Ranieriego de'Calzabigi. Na operowych afiszach dominują bowiem od zawsze nazwiska kompozytorów, nawet jeśli ich dzieła za pierwo­wzór literacki mają teksty genialne, tak jak "Makbet" czy "Otello" Giuseppe Verdiego. Niekiedy kompozytor tworzył libretto samodzielnie, opiera­jąc się na tekście dramatycznym, tak jak Alban Berg "Wozzecka" według Buchnera czy "Lulu" według Wedekinda, czasami wykorzystywał tekst dramatyczny w całości, tak jak uczynił to Richard Strauss z "Salome" Oscara Wilde'a. Zdarzało się również kompozytorom zapraszać do współpracy wielkich pisarzy, na przykład Wystan Hugh Auden ułożył tekst "Paula Bunyana" Benjamina Brittena. Niełatwo jednak znaleźć sytuację analogiczną do tej, w której znalazł się Nicholas Lens, komponując "Slow Man". Autorem libretta na podstawie własnej powieści jest nobli­sta John Ma

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Sens tekstu libretta wydobywa muzyka

Źródło:

Materiał nadesłany

Didaskalia Gazeta Teatralna nr 10

Autor:

Aleksander Laskowski

Data:

01.10.2012

Realizacje repertuarowe