EN

13.11.2006 Wersja do druku

Sens rytuałów codzienności

"Hotel pod Aniołem" w reż. Piotra Cieplaka Stowarzyszenia Hotel pod Aniołem z Kielc. Pisze Leszek Karczewski w Gazecie Wyborczej - Łódź.

Skrzypią, walą, brzdękają, chlupoczą - dźwięki nadają sens pantomimie dwojga postaci w spektaklu Piotra Cieplaka. Villa dei Misteri, dom w rzymskich Pompejach, zalany 24 sierpia 79 r. przez lawę Wezuwiusza, fascynuje: jego ściany pokryte są freskami, przedstawiającymi tajemne rytuały. Powrócił do nich w obrazach Jerzy Nowosielski (najsłynniejszy, "Villa dei Misteri", z 1975 r.), a przez niego - reżyser Piotr Cieplak. W 2003 r. w krakowskiej PWST zrealizował przedstawienie dyplomowe "Villa dei Misteri". Po nim - trzy wersje "Hotelu pod Aniołem", coraz bardziej ascetyczne. "Hotel..." to teatralny odpowiednik animowanego "Tanga" Zbigniewa Rybczyńskiego, w którym 30 postaci zamkniętych w pokoju podejmowało niezależnie od siebie codzienne czynności. Cieplak osiąga ten sam efekt, mając ledwie dwoje aktorów (Joanna Kasperek i Grzegorz Artman) i ani jednego rekwizytu. Ta asceza przywodzi na myśl płótna Nowosielskiego. Aktorzy palcem jak kredą rysują w pow

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Sens rytuałów codzienności

Źródło:

Materiał nadesłany

Gazeta Wyborcza - Łódź nr 264

Autor:

Leszek Karczewski

Data:

13.11.2006

Realizacje repertuarowe