Adaptacja dzieła literackiego dla teatru muzycznego jest szczególnie trudna. Przeniesienie na muzyczną scenę treści literackiej mija się po trosze z celem. Rezultaty są zwykle bardziej mizerne aniżeli w wypadku innych adaptacji, za duże osiągnięcie uważać należy jeśli adaptacja muzyczna chociaż zasygnalizuje o wartości dzieła. Większy sukces odnoszą realizatorzy, dając w koncepcji scenicznej uzasadnienie adaptacji, które usprawiedliwić może niebanalny pomysł inscenizacyjny. Ale i tutaj teatr dramatyczny jest w lepszym położeniu. Teatr muzyczny obciąża dodatkowa konwencja: utwór trzeba przecież wyśpiewać. Jeśli w dodatku treść utworu jest tak bardzo realistyczna jak w "Chłopach", niebezpieczeństwo jest ogromne. Niebezpieczeństwo przedstawienia śpiewanego komiksu. Libretto opery "Chłopi" według powieści Reymonta napisały Krystyna Berwińska i Wanda Wróblewska. Libretto to zostało nagrodzone przez Ministerstwo Kultury i Sztuki. Obie autorki s
Źródło:
Materiał nadesłany
Żołnierz Wolności, Nr 167