Jednym z najczęstszych paradoksów, jakie notuje historia literatury, jest dysproporcja zachodząca pomiędzy obiektywną wartością dzieła literackiego i wpływem, jaki wywiera ono na swoich współczesnych. Wartość literacka dzieła jest zagadnieniem odrębnym od jego nośności społecznej i wpływu formującego epokę. W oparciu o to spostrzeżenie niektórzy krytycy negują istnienie obiektywnej wartości literatury. Hipotezą słuszniejszą wydaje się twierdzenie, iż pełna obiektywizacja dzieła sztuki możliwa jest dopiero na przestrzeni pokoleń, kiedy to każda z domniemanych wartości zostaje sprawdzona i zweryfikowana. Obydwie hipotezy jednak cierpią na podstawową słabość: funkcję literatury pojmują one zbyt wąsko, choć każda z nich inaczej. Sądzę, iż między obydwu skrajnymi pozycjami możliwy i konieczny jest kompromis; nie sposób jest bowiem rozpatrywać dzieło literackie w oderwaniu od jego społecznego zaplecza, które
Tytuł oryginalny
Samson w spódnicy
Źródło:
Materiał nadesłany
Polityka nr 11