EN

15.01.2009 Wersja do druku

Same Mariole i Mariany

Jak długo jeszcze będziemy przywracać te romantyczne mity, włączać do współczesnych opowieści fortepian Chopina i chocholi taniec? - o spektaklu "Exportowcy" w reż. Agnieszki Błońskiej w Bałtyckim Teatrze Dramatycznym w Koszalinie pisze Ewa J. Kwidzińska z Nowej Siły Krytycznej.

Zaskakująco trywialnie do podjętego przez siebie tematu podszedł duet w składzie: Jacek Papis i Agnieszka Błońska. Dyrektor Artystyczny Bałtyckiego Teatru Dramatycznego w Koszalinie napisał sztukę "Exportowcy", którą wyreżyserowała absolwentka School of Physical Theatre w Londynie. Spektakl jest komentarzem życia tak zwanej nowej emigracji, a zarazem okrutną charakterystyką typu Polaka-buraka (tym określeniem posługuje się Bloger - jeden z bohaterów przedstawienia). Temat ważny, znany dziś każdemu Polakowi, chociażby z obserwacji. Szkoda, że "Exportowcy" to pływanie po mieliźnie; zamiast uwydatnienia złożoności problemu, zostajemy obdarowani jego spłyceniem. Papis i Błońska w swojej teatralnej publicystyce nie wychodzą poza ramy stereotypu, który powielany jest powszechnie, odkąd Polska stała się częścią Unii Europejskiej. Otóż, w tej wizji Polak okazuje się być na emigracji jedynie rzeczonym "burakiem" (słowo najczęściej powtarzane na s

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Źródło:

Materiał nadesłany

Nowa Siła Krytyczna

Autor:

Ewa J. Kwidzińska

Data:

15.01.2009

Wątki tematyczne

Realizacje repertuarowe