"Akropolis" Stanisława Wyspiańskiego w wykonaniu "Teatru Laboratorium" pod kierownictwem Jerzego Grotowskiego
Od chwili wystawienia "Akropolis" Wyspiańskiego na Festiwalu Edynburskim, nazwisko Jerzego Grotowskiego, twórcy i kierownika wrocławskiego "Teatru Laboratorium" nie schodzi niemalże ze szpalt brytyjskiej prasy. Zarówno sam spektakl jak i książka Grotowskiego: "Towards a Poor Theatre" stanowi temat ustawicznych rozważań krytycznych, w których jego nazwisko wymawiane jest często jednym tchem w rzędzie najpierwszyeh reformatorów teatralnych świata, jak Craig, Stanisławski, czy Artaud. Gdy w r. 1916 ukazało się "Akropolis" Wyspiańskiego po raz pierwszy na scenie Teatru Słowackiego w Krakowie, pisał o nim Teofil Trzciński: "Nie mogę oprzeć się wrażeniu, że kiedyś po latach, kiedy inne dramaty Wyspiańskiego będą miały może tylko znamię historycznej doniosłości, "Akropolis" stanie się na zawsze żywotnym dziełem, "Festspielem polskich scen". Pisał to Trzciński, przeciwstawiając się utrwalonemu od lat poglądowi Józefa Kotarbińskiego, który po otrzy