EN

2.11.2021, 08:16 Wersja do druku

Rzeszów. Nagroda główna 07. Festiwalu Nowego Teatru dla Teatru Polskiego we Wrocławiu za „Białe małżeństwo”

Spektakl „Białe małżeństwo” Teatru Polskiego we Wrocławiu zdobył nagrodę główną 07. Festiwalu Nowego Teatru – 59. Rzeszowskich Spotkań Teatralnych w Rzeszowie. W sobotni wieczór ogłoszono werdykt jury dziennikarskiego i publiczności.

fot. Klaudyna Schubert

Festiwal, którego organizatorem jest Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie rozpoczął się 22 października. Głównym elementem Festiwalu były prezentacje spektakli konkursowych. W tegorocznej edycji skupiały się one na wielkiej literaturze polskiej i światowej, podejmującej fundamentalne dla naszej tradycji zagadnienia.

"Chcemy pokazać, jak aktualne wciąż są teksty kanoniczne i w jaki sposób wchodzą w dialog ze współczesną rzeczywistością. Pokazywać będziemy reżyserskie rewizje i reinterpretacje, obejmujące rozmaite strategie dramaturgiczne, operujące nowoczesnym językiem teatralnym” – informowali przed Festiwalem organizatorzy.

Mottem tegorocznej edycji Spotkań był cytat „powtarzaj wielkie słowa powtarzaj je z uporem” z wiersza „Przesłanie Pana Cogito” Zbigniewa Herberta.

Wśród spektakli konkursowych, które oceniała publiczność i dziennikarze, znalazły się m.in. komedie „Wujaszek Wania” Antoniego Czechowa, którą zaprezentował Teatr Zagłębia w Sosnowcu i „Kupiec wenecki” Williama Shakespeare’a, w wykonaniu aktorów Nowego Teatru im. Witkacego w Słupsku.

Publiczność mogła obejrzeć także spektakl „Kto zabił Kaspara Hausera" Konrada Hetela i Radka Stępnia, na który zaprosił widzów Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi; „Białe małżeństwo Tadeusza Różewicza w wykonaniu Teatru Polskiego we Wrocławiu; spektakl „Biblia: Próba” Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu oraz jeszcze jedno dzieło A. Czechowa - „Wiśniowy sad”, w którym na scenie wystąpili aktorzy gospodarza Spotkań - Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie.

Jak poinformowała w sobotni wieczór sekretarz literacka rzeszowskiego teatru Monika Midura jury dziennikarskie po obejrzeniu sześciu spektakli konkursowych przyznało nagrodę główną imienia Joanny Puzyny-Chojki, tragicznie zmarłej w 2018 roku teatrolog i współtwórczyni Festiwalu Nowego Teatru spektaklowi „Białe małżeństwo” w reżyserii Martyny Łyko w wykonaniu Teatru Polskiego we Wrocławiu.

Jury przyznało nagrodę „za zrealizowanie we współczesnej formie w sposób czytelny i dynamiczny przedstawienia podejmującego problem przemocy niezależnie od płci oraz temat kształtowania się osobowości. Jurorzy docenili także znakomitą grę zespołową i indywidualną w przedstawieniu.

Dziennikarze przyznali także nagrodę specjalną za wybitne role indywidualne i wysoką jakość kreacji zbiorowej zespołowi aktorskiemu spektaklu „Wiśniowy sad” Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie w reż. Andro Enukidze, w składzie: Mariola Łabno-Flaumenhaft, Dagny Mikoś, Karol Kadłubiec, Marek Kępiński, Piotr Mieczysław Napieraj, Robert Żurek.

Swoją nagrodę przyznała też – w drodze głosowania – publiczność, która za najlepszy uznała spektakl „Biblia: Próba” Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu, którego reżyserem jest Jernej Lorenci.

Oprócz spektakli konkursowych w programie Spotkań znalazły się także czytania performatywne, które powstały w ramach prowadzonej przez rzeszowski Teatr im. Wandy Siemaszkowej Sceny Nowej Dramaturgii.

Wydarzeniami towarzyszącymi były zaś koncert rzeszowskiej artystki Gaby Janusz oraz spektakl studentów Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu Akademii Teatralnej im. St. Wyspiańskiego w Krakowie.

Tegoroczna edycja Festiwalu otrzymała wsparcie finansowe samorządu województwa podkarpackiego.

Źródło:

PAP