"Ksiądz H., czyli Anioły w Amsterdamie" w reż. Bartosza Frąckowiaka w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku. Pisze Joanna Derkaczew w Gazecie Wyborczej.
Bartosz Frąckowiak debiutujący w roli reżysera sięgnął po teksty Mariana Pankowskiego. Dramaturg pyta, czy możliwy jest świat bez sacrum, i pokazuje niepokojące konsekwencje rezygnacji z instytucji Kościoła. Wiara w powieściach Pankowskiego to temat na osobną powieść. Autor, zwany często najlepszym z najmniej znanych polskich pisarzy, w kolejnych książkach prezentował swój stosunek do religii w najbardziej jaskrawych odcieniach. Antyklerykalnych "Pątników z Macierzyny" pisał w latach 80., gdy uczestnictwo w życiu kościelnym było niemal patriotycznym obowiązkiem. Pankowski był w nieustannej opozycji. Gdy znalazł się na emigracji, w "Matuga idzie. Przygody" odciął się od polskiej tradycji emigracyjnej. Rozprawiał się ze świętością polskich wieszczów ("Nasz Julo czerwony"), narodową martyrologią ("Teatrowanie nad świętym barszczem"). Na nietykalność traumy obozów koncentracyjnych ("Moja SS Rottenführer Johanna", "Rudolf") reagował, wprowa