Dramat {#os#1856}Mossakowskiego{/#}, mimo że podejmuje tak częsty dziś w literaturze i publicystyce temat stosunków polsko-żydowskich, czyni to w sposób daleki od stereotypów. "To jedna z niewielu artystycznych prób odkłamania polsko-żydowskich związków" - zwierzył się w jednym z wywiadów reżyser. Dla {#os#694}Zaleskiego{/#}, który np. wydarzenia roku 1968 pamięta doskonale (był wtedy studentem na Uniwersytecie Warszawskim), problemy poruszane w dramacie Mossakowskiego nie są jedynie odległą historią, która mało kogo już dziś interesuje. Przeciwnie, pytania stawiane z wielką ostrością w "Rysie" wciąż pozostają aktualne, wciąż powracają i domagają się rozstrzygnięć. Fabuła sztuki dzieli się na cztery akty. Każdy z nich osadzony jest w konkretnych i dramatycznych realiach historii. Rok 1942. Do mieszkania 25-letniego Andrzeja Mieczkowskiego przychodzi dawny kolega szkolny Szymon Fajgert. Jest uciekinierem z getta, prosi o schronien
Tytuł oryginalny
Rysa
Źródło:
Materiał nadesłany
Trybuna Nr 273
Data:
23.11.2002