Otwarcie na publiczność, zauważenie jej potrzeb i oczekiwań oraz przełamanie barier w dostępie do kultury to główne zasady koncepcji audience development - rozwijania widowni. Ta mało znana jeszcze w Polsce metoda jest szeroko stosowana m.in. w Wielkiej Brytanii i Irlandii. Polega na kompleksowym - zarówno ilościowym jak i jakościowym rozwoju publiczności wydarzeń kulturalnych oraz budowaniu trwałych relacji pomiędzy instytucjami kulturalnymi i wszystkimi osobami zaangażowanymi w ich działalność.Proces zakłada łączenie badania potrzeb, edukacji kulturalnej i niestandardowych działań promocyjno-marketingowych.
Jest to niewątpliwie ogromne wyzwanie i nowe zadanie dla managerów kultury, chcących zmienić swoje instytucje oraz przekształcić ich ofertę w otwarte, włączające wydarzenia i doświadczenia kulturalne i społeczne. Warto przyjrzeć się tej koncepcji także ze względu na to, że budowanie publiczności dla odbioru europejskich dzieł i zwiększanie dostępu do kultury to jeden z priorytetów nowego programu Komisji Europejskiej dla sektora kultury planowanego na lata 2014-2020, Kreatywna Europa. - Program wspierać będzie między innymi projekty mające na celu budowanie nowej publiczności i rozwój już istniejącej na przykład poprzez korzystanie z innowacyjnych metod pracy z odbiorcami, nowych mediów i interaktywnych narzędzi internetowych. Skuteczne konkurowanie z wszechobecną kulturą angloamerykańską, dotarcie do jak największej liczby odbiorców w innych krajach europejskich oraz sprostanie wyzwaniu, jakim jest cyfryzacja i globalizacja to zadania, które prz