"Stabat Mater. Harnasie" w choreogr. Roberta Bondary w Operze Nova w Bydgoszczy. Pisze Anita Nowak w Teatrze dla Was.
W przedostatni październikowy weekend 2016 roku w bydgoskiej Operze Nova premierą dyptyku baletowego Roberta Bondary "Stabat Mater. Harnasie" zainaugurowano jubileuszowy, sześćdziesiąty sezon tej sceny. I okazało się, że choreograf, znany dotychczas publiczności z genialnej realizacji "Zniewolonego umysłu", po raz drugi dokonał tu rzeczy niezwykłej. Zrealizował spektakl, który z pewnością przejdzie nie tylko do historii tej sceny, lecz także do historii muzyki i baletu w ogóle. "Stabat Mater" [na zdjęciu], hymn o rozpaczy Matki Boskiej nad śmiercią syna, napisał po łacinie czternastowieczny poeta Jacopone da Todi. Jednym z kompozytorów, który dopisał do tego muzykę, był Karol Szymanowski. Ale nie tylko muzykę. Szymanowski rozpisał też rzecz na głosy - sopran, alt, baryton oraz chór. Prostota melodii, harmonia i puls rytmu (zaczerpnięty z polskiej muzyki ludowej) w dużej mierze nawiązują do renesansu, niewolne są też od akcentów znacznie bardzie