EN

10.05.2005 Wersja do druku

Roztańczony Dumas

"Hrabia Monte Christo" w choreogr. i reż. Waldemara Wołk-Karaczewskego w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Recenzja Andrzeja Chylewskiego w Głosie Wielkopolskim.

Teatr Wielki w Poznaniu zadbał (premiera 7 maja) o wzbogacenie wizerunku swego patrona, Stanisława Moniuszki. Zadbał metodą, która ma w sobie coś z archeologii, tyle że muzycznej. Bo choć na początku był Alexandre Dumas i jego słynna powieść, to tak naprawdę wszystko zaczęło się od choreografii Giuseppe Roty z muzyką Paola Giorzy, których to dzieło z 1856 roku w swym triumfalnym pochodzie przez Europę trafiło do Polski w 1865 roku. Wzbogacenie - jak to było w zwyczaju - włoskiego dzieła o polskie motywy zlecono odnoszącemu operowe sukcesy Stanisławowi Moniuszce. Ten, początkowo pełen oporów, dzieło ukończył, premiera (5 aktów i 7 obrazów) przypadła 27 sierpnia 1866 roku w Warszawie. Sukces, jak odnotowały media, był okazały. Następne dziesięciolecia sprowadziły "Hrabiego" Moniuszki do zaledwie pozycji w jego bogatej biografii, uwypuklając natomiast dorobek ojca polskiej opery narodowej. Dyrektor Sławomir Pietras w pomyśle i Paweł Chynowski

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Roztańczony Dumas

Źródło:

Materiał nadesłany

Głos Wielkopolski nr 106/9.05.

Autor:

Andrzej Chylewski

Data:

10.05.2005

Realizacje repertuarowe