EN

2.04.2003 Wersja do druku

Różany sad

Premiera " Ostatniego " Tomasza Łubieńskiego, sztuki napisanej na zamówienie Teatru Narodowego, jest wydarzeniem podwójnym - to ważny tekst w rewelacyjnej inscenizacji. Łubieński dotknął tematu arcypolskiego - mitologii szlachecko-ziemiańskiej. Poprzez historię jednego majątku - Różampola - spojrzał na historię pol­skich dworków i pałaców, które w XX wieku padły ofiarą wojen i komunizmu. Dwór z różanym ogrodem stał się w je­go sztuce nowym wcieleniem Czechowowskiego wiśniowego sadu, świadkiem dziejów i symbolem trwania. Demontaż szlacheckiego mitu Jednak zawiedzie się ten, kto w "Ostat­nim" będzie szukał sentymentalnej po­dróży w świat "Pana Tadeusza", "Nocy i dni" czy "Trędowatej". Zamiast senty­mentów na scenie oglądamy demontaż mitu szlacheckiego, jakiego od serialu "Boża podszewka" nie było w polskiej kulturze. Symbol polskości i patriotyzmu, jakim do dziś w świadomości wielu Polaków pozostał szlachecki dworek, u Łubień­s

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Różany sad

Źródło:

Materiał nadesłany

Gazeta Wyborcza nr 78

Autor:

Roman Pawłowski

Data:

02.04.2003

Realizacje repertuarowe