- Tańce staropolskie oparte są na gestach. Bardzo symbolicznych, nawet przerysowanych, wręcz zawadiackich. To gesty ciskania czapką o ziemię, podkręcania wąsa, rzucania się na kolana czy brania się pod boki. To niezwykle teatralne zachowania - mówi dyrektorka Cracovia Danza, o XVI Festiwalu Tańców Dworskich.
Tegoroczny motyw przewodni festiwalu brzmi "Groteska i komedia w tańcu dworskim". Taniec i teatr to połączenie nieoczywiste czy wręcz przeciwnie? - Łączenie teatru i baletu ma wielowiekową tradycję. Nie musimy wyważać dawno otwartych drzwi. Teatr tańca był nieodłącznym gościem europejskich dworów, choć dziś kojarzy się go raczej z tańcem współczesnym. Przecież wielki reformator baletu Francuz Jean-Georges Noverre nazywany był "Szekspirem tańca", a występujący na dworach artyści świetnie odnajdywali się zarówno w świecie teatru, jak i tańca. Dlatego tematem festiwalu są komedia i groteska - dwie formy teatralne, które świetnie sprawdzały się w balecie. Żeby o tym przypomnieć, stawiamy w tym roku na teatralną stronę tańca. Podajmy przykład z historii takiego połączenia tańca z teatrem. - Obie formy splotły się nierozerwalnie za sprawą gatunku comédie-ballet. Sztuka "Mieszczanin szlachcicem" Moliera z początku był baletem, w