"Zbrodnia" w reż. Eweliny Marciniak w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej. Pisze Inga Niedzielska w Teatraliach.
Akcja "Zbrodni z premedytacją" Gombrowicza toczy się gdzieś w małym dworku. Wyobraźmy sobie zatem podróż sędziego śledczego przez wiosenne roztopy bryką, drewniany dom z dwiema kolumnami. W budynku obecna jest także służba. Honory domu, w związku ze śmiercią na zawał ojca, pełni syn. Sędzia śledczy nie może sobie odpuścić. W jego głowie powstaje myśl, by przekonać o tym, że ojciec został uduszony. Doprowadzając syna Antoniego do ostateczności, wymusza na nim duszenie post mortem i to staje się podstawą do procesu, w którym "zbrodniarz" przyznaje się do stawianych zarzutów. "Zbrodnia", tekst Michała Buszewicza, młodego dramaturga, studenta specjalizacji dramatologicznej wiedzy o teatrze UJ i dramaturgicznej na wydziale reżyserii krakowskiej PWST, inspirowany jest opowiadaniem Gombrowicza. Z pierwowzoru czerpie imiona postaci, motyw śmierci ojca, przyjazdu śledczego oraz zamykania się w kredensie. Niewątpliwie nad "Zbrodnią" unosi się duc