"Rinaldo" w wykonaniu Accademii Bizantina na Festiwalu Opera Rara w Krakowie. Pisze Anna Woźniakowska w Ruchu Muzycznym.
Krakowskie Biuro Festiwalowe zakończyło Rok Haendlowski mocnym akcentem - koncertowym wykonaniem "Rinalda", pierwszej opery skomponowanej dla Londynu przez młodego twórcę niemieckiego, zafascynowanego włoską sztuką operową. W sali Teatru im. J. Słowackiego przedstawił ją 18 grudnia Ottavio Dantone wraz ze swym zespołem Accademia Bizantina oraz solistami: Sonią Priną (alt), Marią Grazią Schiavo (sopran), Christophem Dumaux (kontratenor), Robertą Invernizzi (sopran) i Alainem Buet (bas). Zestaw nazwisk zapowiadał interesujące wydarzenie. Publiczność tłumnie wypełniająca teatr nie doznała zawodu. "Rinaldo", którego libretto wysnuto z Jerozolimy wyzwolonej Tassa, został wystawiony w wersji pierwotnej w lutym 1711 roku w Queen's Theatre. W późniejszych latach doczekał się kilku rewizji partytury. Dantone przedstawił operę Haendla w kształcie łączącym elementy pierwszej partytury oraz ostatniej jej wersji z 1731 roku. Stworzył bardzo spójny obraz dzie