"Lód. Wspólne czytanie książki z pomocą wyobraźni w Rydze" w reż. Alvisa Hermanisa z Jaunais Rigas Teatris na XXXI Krakowskich Reminiscencjach Teatralnych. Dla e-teatru pisze Paweł Sztarbowski.
Nawet gdyby tegoroczne Krakowskie Reminiscencje Teatralne ograniczyły się tylko do jednego spektaklu, i tak miałyby szansę być genialnym festiwalem. Jest jednak jeden warunek: tym spektaklem musiałby być "Lód" Władimira Sorokina w reżyserii Alvisa Hermanisa. Jeśli istnieje coś takiego jak teatralne olśnienie czy też teatralne arcydzieło, to spektakl z Jaunais Rigas Teatris jest nim z pewnością. Sorokina uważa się w Rosji za żyjącego klasyka, stawianego w jednym rzędzie obok Tołstoja i Dostojewskiego i podobnie Hermanisa spokojnie należy uznać za czołowego reżysera, którego nazwisko wpisze się do historii światowego teatru obok największych inscenizatorów XX wieku. Po takim spektaklu jak "Lód" można uwierzyć w magię i moc teatru. I poczują to nawet ci, którzy omijają to miejsce szerokim łukiem. Hermanis nie dokonał tradycyjnie rozumianej adaptacji znakomitej prozy Sorokina. Dlatego też tytuł spektaklu to "Lód. Wspólne czytanie książki z po