- Jego tancerze mówili, że był nieprzewidywalny, ciągle zaskakiwał. Ba, oglądając współczesne - niby nowatorskie choreografie młodych twórców - dochodzę do wniosku, że ja już to gdzieś widziałem. Tak, u niego - mówi Stefan Drajewski, autor książki "Conrad Drzewiecki. Reformator polskiego baletu".
Kim był reformator Drzewiecki? Dla baletu światowego, polskiego i dla życia artystycznego Poznania. - Kiedy takie samo pytanie zadałem Arkadiuszowi Duchowi, soliście Polskiego Teatru Tańca, który na początku lat 80. osiadł w Berlinie i był solistą Deutsche Oper, powiedział: "W Berlinie pracowali wtedy najlepsi choreografowie z całej Europy. Nie ustępował im. Robił swój teatr, taki sam jak w Poznaniu". Conrad Drzewiecki jako artysta nie miał kompleksów, miał świadomość, kim był i co zrobił dla teatru tańca w Polsce. To on wprowadził teatr tańca jako gatunek do polskiego życia artystycznego, dokonując reformy polskiego baletu. Początkowo robił to w Operze Poznańskiej lub organizując letnie kursy tańca współczesnego w jakimś wybranym przez siebie uzdrowisku. Kiedy został dyrektorem artystycznym Państwowej Szkoły Baletowej w Poznaniu, rozpoczął reformę nauczania od wprowadzenia do programu przedmiotu taniec modern. Przez długie lata poznańs