Publiczność nasza interesująca się teatrem styka się z dwoma zasadniczymi typami recenzji (nie jest to oczywiście podział ścisły i określający technikę pisania; raczej odmienność funkcji): recenzji w piśmie codziennym i w tygodniku. Każdy z nich działa, a przynajmniej działać powinien, na odmiennych podstawach. W piśmie codziennym chodzi głównie o informację, omówienie przedstawienia jako pewnej całości, zorientowanie czytelnika w sprawach treści utworu dramatycznego, koncepcji przedstawienia, no i wskazanie, czy warto, by czytelnik poświęcił swój cenny wieczór na obejrzenie widowiska. Najważniejszą rzeczą winna być aktualność i rzetelność informacji. Ocena przedstawienia, dokonana w sposób przystępny, powinna służyć przede wszystkim wzmocnieniu obustronnego kontaktu. W tygodniku literackim czy fachowym recenzja nie jest już tylko sprawozdaniem. Można poświęcić tu więcej miejsca poszczególnym zagadnieniom; jest to krytyka w ś
Tytuł oryginalny
Recenzenci i krytycy teatralni
Źródło:
Materiał nadesłany
Dialog nr 5