EN

4.03.1962 Wersja do druku

Realizm kabaretowy

Premiery debiutanckiej sztuki Jana Pawła Gawlika ścigają się w całym kraju, dotychczas podobnie intensywne zainteresowanie wywoływały chyba tylko utwory Kruczkowskiego czy "Kuglarze" Skowrońskiego. Ani z jednym, ani z drugim gatunkiem twórczości "Portret"' nic wspólnego nie ma. Leży natomiast na przecięciu obu, z wyjątkową konsekwencją i anatomiczną, powiedziałbym, prymitywnością dokumentując sens użytego przez autora określenia: tragifarsa. Jest ponadto sztuką współczesną: groteskową, jak każe dobry smak, i publicystyczną, jak każe zaangażowanie i sentymentalizm społeczny. Jest sztuką, która tymi wszystkimi elementami żonglując próbuje stworzyć bohatera scenicznego, portret człowieka, jednego-z-nas. A ponieważ i bohater, i jego konterfekt teatralny znajdują się równocześnie na scenie, w sposób trochę dwuznaczny zaciera autor różnicę pomiędzy fikcją a rzeczywistością, pomiędzy okrucieństwem a jego obrazem zaopatrzonym już, ocz

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Realizm kabaretowy

Źródło:

Materiał nadesłany

Życie Literackie nr 9

Autor:

Zygmunt Greń

Data:

04.03.1962

Realizacje repertuarowe