Gdyby ktoś chciał tylko wypisać jeden pod drugim wszystkie tytuły filmów fabularnych, spektakli teatralnych, oper, musicali do których projektowała kostiumy Barbara Ptak (ur. w 1930 roku w Chorzowie), jedna z najwybitniejszych artystek polskiego powojennego filmu i teatru, nie starczyło by miejsca w dziesięciu takich felietonach - pisze Ingmar Villqist w Gazecie Wyborczej - Katowice.
Od czego zacząć, by opowiedzieć o wspaniałym, niewiarygodnym dorobku tej wybitnej artystki, która współtworzyła kanoniczne dzieła mistrzów polskiego kina drugiej połowy XX wieku. Uwielbiam twórczość Barbary Ptak, a ją samą darzę pełnym pokory szacunkiem dla wielkiej artystki, której dane było bez reszty realizować się w sztuce, odnosić wielkie, międzynarodowe sukcesy, a jednocześnie przekazywać nam, odbiorcom jej twórczości niczym nie skażoną miłość do sztuki. I tą wiarą w sens tworzenia, w artystów, w bliskość ludzi tworzących dla widzów ten lepszy, prawdziwszy, choć nieprawdziwy filmowy, czy sceniczny świat, obdarza tych, którzy mieli szczęście z nią współpracować, lub tylko być blisko i podziwiać z widowni metamorfozę aktorów których zaczarowywała ofiarowanymi im kostiumami? Kostiumami, które w kreacji Barbary Ptak nigdy nie były jedynie dekoracją aktorów grających w filmie czy spektaklu, ale stawały się dla nich niezbęd