EN

16.10.2022, 08:58 Wersja do druku

Radom. Werdykt Jury XV Międzynarodowego Festiwalu Gombrowiczowskiego

Jury podkreśla znaczenie Festiwalu Gombrowiczowskiego jako jednego z dwóch monograficznych festiwali teatralnych w Polsce, drugim jest festiwal Szekspirowski w Gdańsku. Cieszymy się, że Radom na czas festiwalu staje się prawdziwym domem Gombrowicza, jego teatru, jego twórczości, czytanej pod różnymi szerokościami geograficznymi i przetłumaczonej na czterdzieści języków. Z nadzieją  czekamy na kolejną edycję, która przypadnie za dwa lata, w sto dwudziestą rocznicę urodzin autora „Ślubu”.

Jury XV Międzynarodowego Festiwalu Gombrowiczowskiego – Radom 2022 w składzie: Lena Frankiewicz, Bożena Sawicka, Łukasz Maciejewski, Tomasz Tyczyński, Jacek Wakar po obejrzeniu w dniach 8 - 15 października 2022 r. ośmiu spektakli konkursowych, na posiedzeniu końcowym w dniu 15 października 2022 r., postanowiło przyznać następujące nagrody:

fot. mat. organizatora

GRAND PRIX – w postaci „Kapelusza Gombrowicza” - rzeźby w wykonaniu Marzenny Olszewskiej – Bałki według pomysłu Małgorzaty Potockiej oraz 10 000 zł. dla najlepszego spektaklu Festiwalu dla

przedstawienia „Iwona, księżniczka Burgunda” Teatru Ludowego w Krakowie, w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego.

Zespołowa nagroda aktorska w wysokości 6 000 zł dla Teatru Simul, Koniereni z Tokio z Japoni, w składzie: Yumi Akamatsu, Yuko Hazuki, Conan Amok, Teuyuki Nagamori, za oryginalność i konsekwencję formy i nieoczywiste spotkanie Gombrowicza z japońską kulturą.

Group award for… unic and consequent form and connection between Gombrowicz and Japan culture.

Nagroda w wysokości 6 000 zł. dla Cezarego Tomaszewskiego za reżyserię spektaklu „Iwona, księżniczka Burgunda” Teatru Ludowego w Krakowie, za próbę przerwania spirali przemocy i stworzenie alternatywnego losu tytułowej bohaterki.

Dwie równorzędne nagrody aktorskie w wysokości 5 000 zł. każda, dla:

Beaty Schimscheiner za kreację Iwony w przedstawieniu „Iwona, księżniczka Burgunda” Teatru Ludowego w Krakowie, za bunt Bohaterki wobec autora i tradycji wystawiania jego dramatu.

Oraz

Tomasza Schimscheinera za kreację Gonzala w „Trans-Atlantico” Teatru im. Ludwika Solskiego w Tarnowie, za podszyty ironią smutek i bezradność Gonzala.

Nagroda w wysokości 5 000 zł. dla Michała Dracza za scenografię do spektaklu „Zbrodnia z premedytacją” Teatru Powszechnego im. Jana Kochanowskiego w Radomiu, za stworzenie przestrzeni scenicznej budującej szczególny rodzaj napięcia między aktorami a widownią. 

Wyróżnienie zespołowe w wysokości 4 000 zł. dla Teatru Culitos z Buenos Aires w Argentynie w składzie: Luján Bournot, Natalia De Elia, Lucrecia Aguirre, Milagros Plaza Diaz, za radość grania Gombrowicza w spektaklu „Ferdydurke”. (Group distinction for……. the joy of performing „Ferdydurke” by Gombrowicz)

Wyróżnienie w wysokości 3 000 zł. dla Anny Pijanowskiej za rolę Izy w spektaklu „Iwona, księżniczka Burgunda” Teatru Ludowego w Krakowie, akcentującej siostrzeństwo bohaterki z Iwoną i Ofelią.

Wyróżnienie w wysokości 3 000 zł. dla Piotra Kondrata za rolę Lokaja w spektaklu „Zbrodnia z premedytacją” Teatru Powszechnego im. Jana Kochanowskiego w Radomiu, która stała się spiritus movens Gombrowiczowskiego świata.

Wyróżnienie w wysokości 3 000 zł. dla Mateusza Śmigasiewicza za muzykę w spektaklu „Iwona, księżniczka Burgunda” Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, budującą minimalistyczny, pełen napięcia kontrapunkt wobec przedstawienia.

Publiczność za najlepsze przedstawienie uznała „Trans – Atlantico” Teatru im. Ludwika Solskiego w Tarnowie. 

Radom, 15 października 2022r. 

Źródło:

Materiał nadesłany