Kiedy w grudniu 1833 roku Jacques Fromental Halevy (1799-1862) dokonywał ostatnich poprawek w rękopisie swojego dzieła, nie przeczuwał z pewnością, że za niespełna piętnaście miesięcy rzuci ono na kolana cały Paryż, a wkrótce potem, rozpocznie triumfalny przemarsz po operowych scenach Europy i obu Ameryk. Pokłosiem niewiarygodnego sukcesu, jaki odniosła jego "Żydówka", stać się też miało ponad dwadzieścia innych oper, które w ciągu następnego ćwierćwiecza pisał kompozytor na zamówienie czołowych scen francuskiej stolicy. Ale żadnemu z tych dzieł, niejednokrotnie przecież gorąco oklaskiwanych, nie udało się już powtórzyć niezwykłego triumfu jego pierwszej wielkiej opery. Na granicy prowokacji Rok 1835 był tym, w którym kończył się dyrektorski mandat legendarnego Verona. Odchodzący szef Grand Opera nie szczędził zatem środków, aby z pompą zakończyć swoje "panowanie". Na przygotowanie premierowego spektaklu "Żydówki" wyasy
Tytuł oryginalny
Rachela, córka kardynała
Źródło:
Materiał nadesłany
Rzeczpospolita nr 54