IV Festiwal Sztuk Współczesnych R@Port w Gdyni podsumowuje Anna Bielecka-Mateja z Nowej Siły Krytycznej.
Raport to jeden z bogatszych polskich festiwali teatralnych promujących najnowszą dramaturgię. W swej różnorodności pokazał w tym roku szeroki wachlarz tekstów czytanych w ramach drugiej edycji Gdyńskiej Narody Dramaturgicznej, wywołał dyskusję nad stanem polskiej sztuki, zaprezentował 11 sztuk konkursowych, 4 zagraniczne, połączył panel dyskusyjny, wystawę i pokazy. Takiej logistyki, koncepcji i organizacji może R@portowi pozazdrościć niejeden festiwal. Co jednak najbardziej znaczące dla festiwalu, pozostawia w zawieszeniu pytanie o kierunki i tendencje nowej sztuki. Dokąd zmierza teatr, ten sam, który jeszcze niedawno porażał dosłownością, tropiąc z zapałem aktualności życia, który próbował odnaleźć dla swych obrazów formę metafory. Dziś o rzeczywistości mówi zgoła odmiennie. Organizatorzy pokazali sztuki konkursowe w czterech odsłonach: "Klisze (nie) pamięci", "Gra w historię", "Homo Polonicus" i "Fałszerze wyobraźni". To dobry pret