XI Festiwal Polskich Sztuk Współczesnych R@Port w Gdyni. Piszą Henryk Tronowicz i Jarosław Zalesiński w Polsce Dzienniku Bałtyckim.
Jeśli 11 Festiwal Polskich Sztuk Współczesnych R@port odbijał obecny poziom polskiej dramaturgii, to nie jest z nią różowo Powiedzonko, że nie ma się z kim przegrać, straciło, jak wiemy, na aktualności. Niespodzianie odświeżył je 11. Festiwal Polskich Sztuk Współczesnych R@port. Zwycięski spektakl festiwalu, "Kumernis, czyli jak świętej panience broda rosła" gdyńskiego Teatru Muzycznego, wygrał z resztą konkursowych przedstawień o okrążenie. Lepsze sztuki też zresztą miałby szansę pokonać, bo to inscenizacja szczególna. Aż szkoda, że rozbłysła na R@porcie na nieszczególnym tle. Dziewczęcość na krzyżu "Kumernis" to spektakl napisany i wyreżyserowany przez Agatę Dudę-Gracz, która stworzyła na scenie zbudowany na wzór wielkiego ikonostasu fantazyjny świat. Ludzie, zwierzęta, drzewa i kamienie żyją w nim w osobliwej symbiozie. To świat, w którym "ludzie są jak kamienie, a kamienie jak ludzie". Jego okrucieństwo (chciałoby