EN

11.03.2001 Wersja do druku

Pytanie o tożsamość (fragm.)

"Halkę" i "Straszny dwór", dwa najbardziej reprezentatywne przykłady polskiej opery narodowej, dzieli wiele - czas powstania, temat, gatunek (tragedia - komedia), inspiracja, kontekst historyczny, rys społeczny.

W "Strasznym dworze" wszystko zdaje się oplatać wokół miłosnej intrygi Cześnikowej oraz kawalerskich ślubów młodych rycerzy. "Nie ma niewiast w naszej chacie / Wiwat! semper wolny stan!" śpiewają w pierwszym akcie podchmieleni alkoholem i żołnierskim towarzystwem Stefan i Zbi­gniew, by domknąć sytuację ostatniego obrazu słowami "Więc z pokorą miły bra­cie / Niezależny żegnaj stan!". Błaha opo­wieść, w której nawet to, co straszne, oka­zuje się zupełnie niegroźne (dwór straszny, bo nazwany takim przez sąsiadki, zazdro­sne o powodzenie dworskich panien), uzy­skuje muzyczną świetność dzięki żywości barwy, dźwiękowym kolorom, instrumentacyjnym pomysłom czy genialnym miej­scom, jak słynna aria z kurantem. "Akcja Strasznego dworu to przede wszystkim rozwój intryg miłosnych" - na­pisał Mikołaj Grabowski, wskazując na inscenizacyjny punkt wyjścia. Wydobycie z materiału komediowych rysów (świet­nie budowana scena z zegarem z trzecie­

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Pytanie o tożsamość (fragm.)

Źródło:

Materiał nadesłany

Tygodnik Powszechny nr 10

Autor:

Tomasz Cyz

Data:

11.03.2001

Realizacje repertuarowe