"Różewicz zawsze korzystał (...) z surowca tak zwanych "przedmiotów gotowych", które gromadził, spiętrzał, rozbijał, zestawiał, konfrontował. Czynił tak i w poezji, i w dramacie, i w prozie" - zauważa, jakby mimochodem, Józef Kelera, pisząc o "Pułapce" (w programie teatralnym wydanym na polską prapremierę dramatu - Wrocław, 7 stycznia 1984). Takim przedmiotem gotowym w tym wypadku była biografia Franza Kafki. I, swoiście potraktowana "biografia" XX wieku, ściślej: złowrogiego ducha czasów od pierwszej do drugiej wojny światowej. Włącznie. A nawet i spoza tego okresu. Bo nie tyle tu idzie o fakt polowań człowieka na człowieka (patrz: "Kartoteka"), ile o naruszanie sacrum śmierci, jej intymności, o odbieranie człowiekowi prawa do śmierci indywidualnej. O traktowanie ludzi jako li tylko mięsa, które może być użyteczne, albo przeszkadzać - w zależności od tego, czyje to mięso. Zauważmy: choć określenie "mięso armatnie" - ut
Tytuł oryginalny
Pułapka ciała, Pułapka historii (fragm.)
Źródło:
Materiał nadesłany
Odra nr 5