19.02.2020 Wersja do druku

Przystosowanie

Aldona Figura w stołecznym Teatrze Dramatycznym sięga po jednoaktówki: "Audiencję", "Wernisaż" i "Protest". Utwory szczególne, bowiem łączy je protagonista - Ferdynand Waniek, będący ironicznym alter ego autora - pisze Marta Żelazowska z Nowej Siły Krytycznej.

Kontekst historyczny jest nierozerwalnie związany z twórczością Vaclava Havla, ostatniego prezydenta Czechosłowacji i pierwszego prezydenta Czech, opozycjonisty, pisarza, poety i dramaturga. Nazywano go dokumentalistą epoki. W twórczości demaskował wpływ sowieckiego totalitaryzmu na życie jednostki i społeczeństwa. Na gruncie teatru, jak pisał Rafał Węgrzyniak ("Waniek i czterech doktorów. Sztuki Havla w Polsce (1968-2008)", "Teatr", 2012 nr 9), jego utwory były "symbolicznym przejawem dopuszczenia do głosu w publicznych debatach antykomunistycznej opozycji". Jako politycznie niepoprawne, przez lata widniały na cenzorskim indeksie. W Polsce największą popularnością cieszyły się w latach 1989-1990 co związane było z aresztowaniem dysydenta w lutym 1989 roku i rozpoczęciem w listopadzie w Pradze "aksamitnej rewolucji", która doprowadziła do transformacji ustrojowej i objęcia przez Havla prezydentury. Wystawiono wówczas kilkanaście spektakli, w tym wznowi

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Przystosowanie

Źródło:

Materiał własny

Materiał własny

Autor:

Marta Żelazowska

Data:

19.02.2020

Tematy w toku

Realizacje repertuarowe