1. U progu swego 60-lecia Opera Poznańska wystawiła "Lohengrina" Wagnera. Zbieżność pewnych faktów nadała temu wydarzeniu charakter tak niezwykły, iż uszedł on uwagi jednoznacznie i jednogłośnie życzliwych recenzentów. Zagubieni w drobiazgach popremierowych, nie pytali o sprawy ważne. Na przykład: dlaczego w programie przedstawienia jako autora libretta wymienia się Otto Singera, choć wiadomo, iż Wagner sam pisał libretta do swoich oper, i jest to jeden z wyróżników jego twórczości? Czy zatem Otto Singer napisał nowe libretto, czy też tylko opracował pierwotne? Jeżeli tak, to w jakim kierunku poszło to opracowanie? Redaktorzy programu, a jest ich troje, na ten temat milczą, zamieszczają tylko przedruki dwóch tekstów Bohdana Pocieja, komentujących problematykę Wagnerowską raczej in specie aeternitatis. Zwłaszcza wtedy, gdy rozwodzi się o symbolach, wynikających według niego "z najstarszego, najbardziej rdzennego sta
Tytuł oryginalny
Przypisy do Lohengrina
Źródło:
Materiał nadesłany
Nurt nr 2