MORALITET, jako forma sceniczna, jest tworem średniowiecza. Jakkolwiek niektóre jego elementy zawierał dramat starożytny, do wydobycia ich skodyfikowania nieodzownym okazał się zwarty i fanatyczny wierzeń, który zdołałby zepchnąć doznania estetyczne na plan dalszy, pierwszeństwo przyznając nanoszonym przez siebie treściom. Istotą moralitetu jest bowiem błahość formy, w zestawieniu z wagą doprowadzanej przez nią nauki. Jeśli dopuścimy przez chwilę interpretację dziejów, jako przechodzenie parametrów rozumu i wiary z jednej funkcji historycznej do drugiej, zauważymy, iż moralitet występuje jedynie w epokach, w których parametrem jest wiara. Nie jest on bowiem formą samoistną, lecz wehikułem podwożącym "ku pouczeniu maluczkich'' wszystko to, co świadomość zbiorowa zechce uznać za tak bardzo istotne i prawdziwe iż nie wymagające dowodu, który jest domeną rozumu. Na to jednak, aby podobne warunki zaistn
Tytuł oryginalny
Przymiarka moralitetu
Źródło:
Materiał nadesłany
Polityka nr 4