EN

24.02.1974 Wersja do druku

Przybyszewskiego taniec miłości i śmierci

Na Małej Scenie Teatru Ślą­skiego rozgrywa się taniec miłości i śmierci w kostiumie moderny i według recepty tragizmu jej naczelnego wo­dza, sporządzonej nie bez schopenhauerowskich wpływów. Determinan­tą losu bohaterów Przybyszewskiego jest demon miłości, samounicestwiający kosmiczny żywioł zmysłów, tragiczne fatum wiodące ich ku nieuchronnej serii samobójstw. "Dla szczęścia", reżyserowane przez Igna­cego {#os#863}Gogolewskiego{/#}, zachowuje cały ten modernistyczny model uczucio­wości, z jego maską bólu, piętnem przeczuć tragicznych, nastrojem na­rastającej trwogi, wspomaganym przez środki plastyczne i muzyczne. Dramat rozgrywa się w czerni przecinanej czerwonymi płomieniami secesyjnych linii, a niepokoje dusz ilustrowane są narastającymi groźnie akordami muzyki, które zdają się widzowi podpowiadać wizje bliskiego nieszczęścia. Aktorzy ukazują maski swoich cierpień w zatrzymanym ge­ście, znieruchomiałym grymasie, jak­by sami si

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Przybyszewskiego taniec miłości i śmierci

Źródło:

Materiał nadesłany

Życie Literackie Nr 8

Autor:

Zofia Watrak

Data:

24.02.1974

Realizacje repertuarowe