Inscenizatorzy, sięgając po "Dziady" Adama Mickiewicza, do ich wielowątkowej, rozczłonkowanej i bogatej materii nasyconej różnorodnością znaczeń i symboli, muszą dokonać wyboru nie tylko kształtu teatralnego. Za każdym razem trzeba określić przesłanie dzieła, zgodzić się na taki a nie inny sens. Są "Dziady", jak dzisiaj chętnie mówimy, dziełem otwartym. Dzięki temu w bardzo różnych okresach historycznych "Dziady" objawiały swą niespożytą, również teatralnie, żywotność. Z epoki międzywojennej pamiętamy inscenizację Leona Schillera na deskach Teatru Polskiego w Warszawie w 1934 r., z jej misteryjnym i monumentalnym charakterem, która przyswajała nasz dramat narodowy świadomości społecznej Polski Niepodległej. Spośród wielu znaczących przedstawień czterdziestolecia powojennego wyróżniamy, jako szczególną, realizację Konrada Swinarskiego w Starym Teatrze w Krakowie W 1973 r. pojmującą dzieło jako wielkie misterium n
Tytuł oryginalny
Przez próby męki
Źródło:
Materiał nadesłany
Tygodnik Tak i Nie Nr 4