EN

19.12.2014 Wersja do druku

Przez podwójny pryzmat

"Kupiec wenecki" w reż. Keitha Warnera w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej. Pisze Olgierd Pisarenko w Ruchu Muzycznym.

Prapremiera opery Andrzeja Czajkowskiego "Kupiec wenecki" była wydarzeniem ubiegłorocznego festiwalu w Bregencji. Wystawiono ją w koprodukcji z warszawskim Teatrem Wielkim-Operą Narodową. "Ruch Muzyczny" relacjonował prapremierę w numerze 11/2013 piórem Tomasza Cyza. Niedawno zaś przedstawienie to, w identycznej postaci, choć w nieco zmienionej obsadzie, mogła oglądać publiczność warszawskiego Teatru Wielkiego. Bywa, że geneza dzieła okazuje się co najmniej równie interesująca, jak ono samo. Nic dziwnego, że klucza do interpretacji szuka się chętnie w biografii twórcy, w zmiennych kolejach jego losu, skłonnościach, pasjach i doświadczeniach. Takie podejście wobec opery innego Czajkowskiego demonstruje Keith Warner, reżyser premierowej inscenizacji. Historię stworzoną przez mistrza ze Stratfordu każe więc oglądać przez podwójny pryzmat: homoseksualizmu kompozytora oraz jego traumatycznego dzieciństwa, przeżytego w ukryciu i w ciągłym zagrożeniu.

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Przez podwójny pryzmat

Źródło:

Materiał nadesłany

Ruch Muzyczny nr 12/12.2014

Autor:

Olgierd Pisarenko

Data:

19.12.2014

Realizacje repertuarowe