XXXII Ogólnopolski Konfrontacje Teatralne Klasyka Polska w Opolu podsumowuje Aleksandra Konopko w Scenie.
Jak dzisiaj funkcjonują klasyczne polskie teksty i jakie miejsce im wyznaczamy? W jaki sposób korespondują ze współczesnością, ale także ze światowym kanonem literackim? To pytania, które powracają każdego roku podczas kolejnych edycji opolskiego festiwalu. Konkursowy repertuar nie zawsze jednak dostarcza satysfakcjonujących odpowiedzi. Podczas XXXII Opolskich Konfrontacjach Teatralnych stopniowo wyłaniał się obraz sugerujący, że rok 2006 nie był dla naszej ojczystej klasyki najbardziej udany. Rozczarował poziom spektakli, które w większości z trudem można było zaakceptować jako propozycje konkursowe. Wobec tego nikogo chyba nie zdziwiła reakcja widzów, którzy słuchając ogłoszenia werdyktu, największymi owacjami nagrodzili decyzję jury o nie przyznaniu Grand Prix. Spośród konfrontacyjnych propozycji repertuarowych nie wyłoniło się ani jedno wybitne przedstawienie. Nie było żadnej rewolucji w reżyserskim myśleniu o klasycznych utworach, ani te