09.10.2019 Wersja do druku

Przestroga dla teraźniejszości

Polska reżyserka Ewelina Marciniak wystawiła tekst na małej scenie hamburskiej Thalii przy Gaussstrasse. Na jego podstawie snuje opowieść o okolicznościach, w jakich rodzi zło i o tym, że przemoc nie jest ani polska, ani żydowska czy niemiecka, lecz ogólnoludzka - o niemieckiej premierze "Boksera" wg "Króla" Szczepana Twardocha pisze Katrin Ullmann w portalu nachtkritik.de.

Przestroga dla teraźniejszości Hamburg, 14 września 2019. Wielokrotnie nagradzana reżyserka Ewelina Marciniak portretuje złożoną materię powieści Szczepana Twardocha - międzywojenna Warszawa ożywa na scenie pełną mocą obrazów. Boksujących literatów zafascynowanych walką na pięści można by wyliczać. Od Heinricha von Kleista, Arthura Cravana, Georgesa Simenona, Ernesta Hemingwaya, przez Joyce Carol Oates, Djunę Barnes, aż po Bertolta Brechta. Niektórzy z nich boksowali, inni o boksie pisali - powieści, opowiadania, manifesty, rozprawy. Bokser - zwierzę w człowieku, testosteron na ringu. Romanse, związki małżeńskie i skandale Temat ten porusza w swojej najnowszej książce także polski pisarz Szczepan Twardoch. Wydany w 2018 roku "Bokser" jest jego trzecią przełożoną na język niemiecki powieścią. Akcja rozgrywa się w Warszawie okresu międzywojnia, w mieście, które jeszcze przed wkroczeniem nazistów i zrównaniem z ziemią było wielonarodo

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Przestroga dla teraźniejszości

Źródło:

Materiał własny

nachtkritik.de

Autor:

Katrin Ullmann; przeł. Katarzyna Sobolewska

Data:

09.10.2019

Tematy w toku