Różewicz wybrał Kafkę na bohatera swojego utworu pewnie dlatego, że jawi się on w sposób zgoła oczywisty jako model idealny, gdy myślimy o doświadczeniach artysty i sytuacji człowieka XX wieku. Sięgając do jego biografii ocalił jednocześnie dla teatru bohatera, jakże często degradowanego przez współczesną literaturę. Także w twórczości samego autora "Kartoteki", ulegającego wyraźnej i ostentacyjnej redukcji. Umieszczając Franza w sytuacjach dość drastycznie odsłanianej, lecz w gruncie rzeczy banalnej codzienności i zwykłości, dopełnił je wizyjnymi obrazami zbliżającej się zagłady żydowskiej zbiorowości, do której Kafka należał. Różewicz w "Pułapce" stwarza - po latach doświadczeń i poszukiwań - bohatera obdarzonego pełną osobowością, jak w tradycyjnym dramacie. Dość szczegółowo uzasadnia jego neurotyczny stosunek do świata. Ujawnia kompleksy i fobie. Poddaje wiwisekcji psychologicznej. Oto kilkule
Tytuł oryginalny
Przekrój teatralny (fragm.)
Źródło:
Materiał nadesłany
Przekrój nr 2020