"Holzwege" Marty Sokołowskiej w reż. Katarzyny Kalwat w TR Warszawa. Pisze Zofia Smolarska, członkini Komisji Artystycznej XXII Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.
"Holzwege" według tekstu Marty Sokołowskiej w reżyserii Katarzyny Kalwat to spektakl poświęcony przedwcześnie zmarłemu kompozytorowi Tomaszowi Sikorskiemu (1939-1988). Formalnie natomiast jest to hybryda gatunkowa: ni to spektakl dokumentalny, ni to koncert, ni to performance. Albo wszystko po trochu. Autorki spektaklu - jak mówiły w jednym z wywiadów - chciały z Sikorskiego, niesłusznie niedocenianego twórcy, uczynić ikonę popkulturową, a do tego szukały formy teatralnej koherentnej z jego minimalistyczną muzyką. Owo poszukiwanie miało być w dodatku "procesem badawczym" z udziałem aktorów, którzy sami wybiorą fakty z życia kompozytora, po czym odniosą je do własnych biografii, własnych karier. Każdy spektakl ma być przez to inny, niepowtarzalny, bo improwizowany w oparciu o nowo znalezione dane. Brak tu wprawdzie śladów jakiejś spójnej metody badawczej, ale to może wynik jeszcze jednego założenia: aby mimo podejścia badawczego pozostawić element