XXIII Międzynarodowy Festiwal Sztuki Lalkarskiej w Bielsku-Białej, 24-28 maja 2008
Program XXIII Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Lalkarskiej w Bielsku-Białej obiecywał powrót do teatru, w którym najważniejsza jest lalka jako "podmiot zdarzeń scenicznych". I tak się stało, choć pokazano także niezliczone metamorfozy owej lalki. Fascynujące bogactwo form, jakie wnosi do teatru sztuka lalkarska, rozciąga się między tradycyjną wzruszającą marionetką z ulicznego divadla, maską lub gąbczastym antropomorficznym korpusem, który pasożytuje na ciele aktora, przez cienie rzutowane na ekran, ruchome rzeźby, konstrukcje architektoniczne, na zwykłej kartce papieru, poruszanej żyłką lub strumieniem powietrza, kończąc. Teatr lalek niełatwo poddaje się konwencjonalizacji i stylowemu ujednoliceniu, a w każdym razie nie tak łatwo, jak teatr dramatyczny. Oglądaliśmy na tym samym festiwalu, w dwóch nurtach - spektakli dla dorosłych i dla dzieci - bestiarium groteskowych stworów rodem z krainy fantasy, gnomów, kościotrupów, którym przewodziła