Schemat fabularny "Śmierci w starych dekoracjach" oparty jest na dawnej opowieści o człowieku, który ucieka o świcie przed śmiercią - z miejsca w którym żył - do obcego miasta, aby tam wieczorem umrzeć. Najbardziej chyba znanym literackim przetworzeniem tego motywu jest "Śmierć w Wenecji" Tomasza Manna. Starzejący się pisarz wyjeżdża z Niemiec do Wenecji w poszukiwaniu utraconych namiętności i nadziei. I rzeczywiście, wyjazd do Wenecji roziskrza w Gustawie Aschenbachu nowe emocje i odczucia. Cała ta ucieczka dokonuje się jednakże jak gdyby tylko w świadomości pisarza, bezustannie pobudzanej przez ludzi i zdarzenia pośród których się znalazł. Cielesne bytowanie przebiega natomiast gdzieś poza wyjazdem i wydarzeniami tak bardzo ekscytującymi umysł. Śmierć dopada Aschenbacha w czasie gdy świadomość ożywiana jest najbardziej wysublimowaną gra wyobraźni i uczuć. Nadzieją i pragnieniami. Główną ideę konstrukcyjną
Tytuł oryginalny
Prze-bywanie
Źródło:
Materiał nadesłany
Wiadomości nr 32