"Mefistofeles" w reż. Tomasza Koniny z Opery Novej z Bydgoszczy na Festiwalu Opery Narodowej "Mit Fausta w muzyce i teatrze" w Warszawie. Pisze Kamila Stępień-Kutera w Ruchu Muzycznym.
W ramach Festiwalu Opery Narodowej "Mit Fausta w muzyce i teatrze" 3 kwietnia na gościnny występ przyjechali artyści Opery Nova w Bydgoszczy, by pokazać Mefistofelesa Arriga Boita. Orkiestrą i chórem bydgoskiej Opery oraz Chórem Dziecięcym z Pałacu Młodzieży w Bydgoszczy dyrygował Maciej Figas. Potrójny ciężar opracowania ruchu scenicznego, reżyserii i scenografii wziął na siebie Tomasz Konina. Potężna, zwłaszcza jeśli chodzi o rozmiary i pomysł kompozytora, opera Boita to typowy dla schyłku romantyzmu, ciążący ku manieryczności nader złożony utwór, wieloczęściowy, wielowątkowy, niepoddający się łatwo ograniczeniom sceny, i od artystów, i od słuchaczy wymagający niemałego wysiłku. Niełatwe to dzieło kryje w sobie wielkie możliwości, ale też potrafi wykonawców, zwłaszcza zaś reżysera, sprowadzić na manowce. Tworzył je Boito kilka lat, a ponieważ był perfekcjonistą, nieustannie przerabiał i nanosił coraz to nowe poprawki (swoją