Największym, wyjątkowym w naszej tradycji reżyserskiej walorem nowej inscenizacji "Halki" jest postawione przez realizatora założenie, że muzyka jest organizatorem przedstawienia operowego. Jest to zresztą - moim zdaniem - zasadnicza cecha muzyki operowej. Muzyka jest tu głównym planem, komentatorem tekstu, czynnikiem pogłębiającym i rozszyfrowującym przeżycia bohaterów; nadaje klimat całemu widowisku. Sztampę operową charakteryzuje bowiem nie tylko samo nieliczenie się z tekstem, ale i - w pierwszym rzędzie - nieliczenie się z muzyką, jako głównym motorem akcji. Przypomnijmy sobie, ile razy na takich sztampowych przedstawieniach "Halki" przestawaliśmy rozumieć niektóre momenty muzyki; wynikało to stąd, że ustępy, komentujące jakieś stany psychiczne, emocjonalne, sytuacje, którym powinien na scenie odpowiadać jakiś gest, ruch, czy akcja - zazwyczaj nie znajdowały tego odpowiednika w przedstawieniu. W reżyserii Schiller
Tytuł oryginalny
Premiera Halki od strony muzyki
Źródło:
Materiał nadesłany
Teatr nr 14