16.12.2015 Wersja do druku

Pray for Europe

"Apokalipsa" Tomasza Śpiewaka w reż. Michała Borczucha wz Nowego Teatru w Warszawie na Festiwalu Boska Komedia w Krakowie. Pisze Zuzanna Berendt w Teatraliach.

Podczas festiwalowego pokazu "Apokalipsy" wśród widzów odczuwalne było napięcie spowodowane poczuciem, że to, co widzimy na scenie, w bezpośredni sposób łączy się z tym, o czym w ostatnim czasie myśli i mówi cała Europa: atak na "Charlie Hebdo", fala emigrantów z ogarniętej wojną Syrii, zamachy w Paryżu... Premiera spektaklu miała miejsce ponad rok temu, nie powstał on jako komentarz do aktualnej sytuacji społecznej i politycznej, a jednak stał się gęstym od sensów esejem o kondycji Europy, która, gdy mówi o własnym blasku i bogactwie, przestaje być przekonywująca i coraz bardziej nieudolnie ukrywa, że ponownie wpada w objęcia niebezpiecznych ideologii. Oparcie przedstawienia na dwojgu niezwykle wyrazistych bohaterach, czyli Orianie Fallaci i Pierze Paolo Pasolinim było gestem mocnym i niezwykle płodnym intelektualnie. Halina Rasiakówna, grając Fallaci, wykorzystała jej wizerunek ikony, "ostatniej Europejki". W spektaklu portret sławnej włoskie

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Pray for Europe

Źródło:

Materiał nadesłany

Teatralia nr 154/2015

Autor:

Zuzanna Berendt

Data:

16.12.2015

Realizacje repertuarowe
Festiwale