Logo
7.06.2014 Wersja do druku

Prawo trzecich rozwiązań

12. Zadaniem, wobec którego teatr stanął na progu lat 90 było obalenie barier komunikacyjnych poprzedniego ustroju, pogłębionych przez depresję społeczną po stanie wojennym. I dokończenie procesu emancypacji tych członków społeczeństwa, których pozycja w Polsce Ludowej wyrażała się w skwapliwej formule polskiego niewolnictwa kulturalnego "ja się nie znam" - specjalnie dla e-teatru pisze Małgorzata Dziewulska.

Główną cechą sposobu funkcjonowania kultury w Polsce Ludowej była jej elitarność. Stała w jaskrawej sprzeczności z regułą ideologiczną ustroju. Ukryte, mało uświadamiane mechanizmy powstawania elitarnych obiegów kultury były skutkiem oporu wobec nadzoru politycznego, ale również paradoksalnie mu sprzyjały. Topografia sprzeciwu miała swoje ikony i była łatwa do rozpoznania, a władza zakulisowo negocjowała warunki przydzielania warsztatów pracy. Po wyłomie roku 1980 spontanicznie próbowano powoływać do życia formy bardziej otwartego uczestnictwa, ale one nie zdążyły zamienić się w formy trwałe. Zadaniem, wobec którego teatr stanął na progu lat 90., było obalenie barier komunikacyjnych poprzedniego ustroju, pogłębionych przez depresję społeczną po stanie wojennym. I dokończenie procesu emancypacji tych członków społeczeństwa, których pozycja w Polsce Ludowej wyrażała się w skwapliwej formule polskiego niewolnictwa kulturalnego "ja si

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Źródło:

Materiał nadesłany

Autor:

Małgorzata Dziewulska

Data:

07.06.2014

Wątki tematyczne