Warszawskie Spotkania Teatralne
TWÓRCZÓSĆ Michela de Ghelderode'a, nieżyjącego już belgijskiego pisarza, uważana jest za wybitną i oryginalną część dorobku XX-wiecznej dramaturgii. Sztuki jego stawiają jednak specjalne wymagania inscenizatorom i może dlatego tak nieczęsto są grane z powodzeniem. Sztuki tego pisarza mówią o sprawach ostatecznych: życiu i śmierci, miłości i nienawiści, operują bardzo często symboliką, ocierają się o mistycyzm. Trzeba artysty dużej miary, by tej problematyce nadać kształt sceniczny, godny jej rangi. Udało się to w poznańskim Teatrze Nowym sławnemu nie tylko u nas choreografowi Conradowi Drzewieckiemu, który tym razem wystąpił w roli reżysera i nie mniej wybitnemu scenografowi Krzysztofowi Pankiewiczowi. i Ich inscenizacja "Szkoły błaznów" Ghelderode'a to wydarzenie dużej miary w polskim teatrze. Dramat, jak zwykle u belgijskiego pisarza, ma charakter przypowiastki filozoficznej. W średniowiecznym klasztorze mistrz błaznów Szal