EN

28.03.2025, 15:49 Wersja do druku

Poznań. Wznowienie „Czarodziejskiego fletu” i inne. Kwiecień w Teatrze Wielkim

Wznowienie Czarodziejskiego fletu, przedświąteczny koncert z muzyką Pergolesiego i Fauré’ego, Otello w inscenizacji Davida Pountneya, warsztaty familijne, balet dla dzieci i dorosłych. Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza na kwietniowe wydarzenia.

fot. Bartek Barczyk/mat. teatru

Kwiecień 2025 w Teatrze Wielkim w Poznaniu

BALET DLA DZIECI
warsztaty

sobota, 5.04.2025, Malarnia, godz. 14:30
Zajęcia baletowe dla dzieci prowadzone w przyjaznej atmosferze przez wieloletnią solistkę poznańskiego baletu – Natalię Trafankowską. Proponowane warsztaty z tańca klasycznego są nie tylko okazją do rozwijania pasji, ale też doskonalą poczucie rytmu, wrażliwość na muzykę czy pozytywnie wpływają na prawidłową postawę ciała. A poza tym – są też świetną zabawą i okazją do tego, by trochę się poruszać i poskakać.
Wiek uczestników: 4-7 lat
Czas trwania: około 45 minut

BALET DLA DOROSŁYCH
warsztaty

sobota, 5.04.2025, Malarnia, godz. 15:45
Zajęcia baletowe, które z powodzeniem zastąpią fitness czy jogę, a dodatkowo mają moc spełniania marzeń z dzieciństwa. Warsztaty prowadzone przez wieloletnią solistkę poznańskiego baletu – Natalię Trafankowską – odbywają się w profesjonalnej sali baletowej. Są okazją do rozciągnięcia mięśni, zdrowego ruchu, ale również do relaksu przy dźwiękach muzyki. Jeśli kiedykolwiek zastanawiałaś się/zastanawiałeś się jak wyglądają codzienne ćwiczenia tancerki lub tancerza lub jak to jest stanąć przy drążku na czubkach palców – nie zastanawiaj się dłużej, spróbuj!
Wiek uczestników: 18-108 lat
Czas trwania: około 60 minut

CZARODZIEJSKI FLET | Mozart
WZNOWIENIE!

sobota, 5.04.2025, godz. 19:00 spektakl z audiodeskrypcją
niedziela, 6.04.2025, godz. 18:00
czwartek, 10.04.2025, godz. 19:00
piątek, 11.04.2025, godz. 19:00
sobota, 12.04.2025, godz. 19:00
niedziela, 13.04.2025, godz. 18:00
Jedno z najpopularniejszych dzieł operowych Wolfganga Amadeusza Mozarta znów w gmachu pod Pegazem! Opera powstała w roku śmierci kompozytora, a jej sceniczny żywot trwa nieprzerwanie od końca XVIII wieku. Czarodziejski flet zachwyca różnorodnością form: znajdziemy tu chóry, arie, wielkie ensamble, finały, a także postaci, które Mozart obdarzył szczególną muzyczną aurą. Zaskakująca inscenizacja Sjarona Minailo to doskonały sposób na spędzenie wieczoru. „Czarodziejski flet” to walka dwóch frakcji – światła i ciemności. Walka, która musi się rozegrać. Usiądź i daj się oczarować. Co ukryte w treści, widoczne jest na scenie. Wielkie obracające się machiny, okręgi i kule wypełnione światłem na tle surowych ścian wprawiają w oszołomienie i zdumienie.
Realizatorzy

kierownictwo muzyczne: Jacek Kaspszyk

reżyseria i kostiumy: Sjaron Minailo 

dramaturgia: Krystian Lada 

scenografia: Douwe Himba 

reżyseria świateł: Maarten Warmedam

kierownictwo Chóru: Mariusz Otto

współkreacja kostiumów: Natalia Piątkowska

„W nowej inscenizacji dla Poznańskiej Opery, performer i reżyser Sjaron Minailo odczytuje „Czarodziejski flet” jako medytację na temat mechanizmów operujących społeczeństwem spolaryzowanym przez polityczne siły i sparaliżowanym przywiązaniem do tradycyjnych obrzędów. Poetycka estetyka spektaklu jest zainspirowana sztukami wizualnymi i rytualną choreografią.”

Krystian Lada, dramaturg

Obsada

Tamino: Randall Bills, Piotr Friebe

Pamina: Gabriela Legun, Małgorzata Olejniczak-Worobiej

Papageno: Jaromir Trafankowski, Maksymilian Skiba

Papagena: Barbara Gutaj-Monowid, Natalia Puczniewska-Braun

Sarastro: Rafał Korpik, Wojtek Gierlach

Królowa Nocy: Aleksandra Olczyk, Nazan Fikret

Monostatos: Marek Szymański

I Dama: Natalia Puczniewska-Braun, Magdalena Wilczyńska-Goś

II Dama: Magdalena Wachowska, Galina Kuklina

III Dama: Iryna Zhytynska, Iwona Wall

I Chłopiec: Lucyna Białas

II Chłopiec: Marcelina Górska

III Chłopiec: Tomasz Raczkiewicz

I Kapłan: Bartłomiej Szczeszek

II Kapłan: Tomasz Mazur

I Zbrojny: Rafał Żurek

II Zbrojny: Damian Konieczek

Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu

fot. mat. teatru

STABAT MATER – Pergolesi | REQUIEM – Fauré
czwartek, 17.04.2025, godz.19:00

Teatry operowe nieczęsto sięgają po repertuar, który – w dość naturalny sposób – kojarzy się z koncertami w filharmoniach czy w przestrzeniach sakralnych. Soliści i zespoły sceny pod Pegazem, oprócz prezentacji spektakli operowych i baletowych, tuż przed świętami wielkanocnymi zapraszają na wydarzenie, które będzie okazją do zadumy i refleksji: 17 kwietnia Teatr Wielki w Poznaniu wypełnią dźwięki Stabat Mater Giovanniego BattistyPergolesiego oraz Requiem Gabriela Fauré’ego. Dzieła utrzymane w odrębnych stylistykach, z wyraźnym piętnem indywidualizmu języka muzycznego kompozytorów, które łączy siła wyrazu i niezwykła ekspresja.

Stabat Mater, średniowieczna sekwencja do Matki Boskiej, odnosząca się do przejmującej sceny, gdy opłakuje ona śmierć ukrzyżowanego Syna, na przestrzeni wieków inspirowała wielu kompozytorów – sięgali po nią Josquin des Prés, Giovanni Palestrina, Giovanni Battista Pergolesi, Antonio Vivaldi, Gioacchino Rossini, Antonín Dvořák, Karol Szymanowski, Krzysztof Penderecki czy Arvo Pärt. Pergolesi, targany chorobą i przeczuwający własną śmierć, w Stabat Mater – ostatnim kompletnym dziele, w równym stopniu zaskakuje klarownością konstrukcji osadzonej na solidnym fundamencie muzyki barokowej, co zachwyca bogactwem melodyki, rozwiązaniami harmonicznymi i kontrastowością. Na ówczesne czasy (dzieło zostało napisane w 1736 roku) takiemu podejściu do średniowiecznej sekwencji zarzucano zbytnią frywolność i prowokacyjność. Zaledwie 25-letni kompozytor ujął strofy Stabat Mater w ramy kantaty – jego utwór to cykl duetów i arii solowych, w dwuczęściowym typie da chiesa. Choć Pergolesi w swoim Stabat Mater był bardzo powściągliwy, jeśli chodzi o obsadę (sopran, alt, dwoje skrzypiec i basso continuo), utwór odkrywa głębię wymiaru emocjonalnego, eksponując sens bólu i smutku matki bolejącej pod krzyżem i jest jednym z najbardziej urzekających opracowań średniowiecznego tekstu.

Słysząc tytuł Requiem pierwszym skojarzeniem jest oczywiście Mozart i jego owiane tajemnicą dzieło. Historia muzyki pokazuje jednak, że msza żałobna może być… radosna, a potwierdza to Requiem d-moll op. 48 Fauré’go, które – dzięki przejrzystej fakturze i genialnym motywom melodycznym – jest najbardziej znanym dziełem francuskiego kompozytora. Powody napisania dzieła (1887-1890) nie są jasne. Przypuszczenia, że inspiracją była śmierć rodziców, rozwiał sam Fauré: „Moje Requiem nie zostało napisane z jakiejś konkretnej przyczyny – skomponowałem je dla przyjemności, jeśli mogę tak to ująć.” Przyjemność słuchania Requiem Fauré’go jest bezsprzeczna: kompozytor ze swobodą podszedł do tekstów mszy żałobnej i połączył z własną estetyką oraz wrażliwością, tworząc eteryczną, pełną ukojenia i łagodności wizję śmierci. W jednym z wywiadów udzielonych muzykologowi, Louisowi Aguettantowi, Fauré powiedział: „Mówi się, że moje Requiem nie wyraża strachu przed śmiercią, ktoś nazwał je kołysanką śmierci. Tak właśnie postrzegam śmierć: jako szczęśliwe wybawienie, jako pragnienie pozaziemskiego szczęścia, a nie jako bolesne doświadczenie.” Słuchając Requiem Fauré’go ma się wrażenie, że wieczność powinna cieszyć, a nie martwić. Z tym przesłaniem zapraszamy Państwa na koncert!
Wykonawcy:
Ruslana Koval – sopran
Gosha Kowalinska – mezzosopran
Stanislav Kuflyuk – baryton
Jacek Kaspszyk – dyrygent
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu
Mariusz Otto – przygotowanie Chóru

fot. Bartek Barczyk/mat. teatru

OTELLO | Verdi
piątek, 25.04.2025, godz. 19:00
sobota, 26.04.2025, godz. 19:00
niedziela, 27.04.2025, godz. 18:00
wtorek, 29.04.2025, godz. 19:00

Arcydzieło opery tragicznej i tryumf 74-letniego kompozytora, który po sukcesie„Aidy” na kilkanaście lat zaniechał pisanie dzieł operowych wychodząc z założenia, że w tym gatunku powiedział już wszystko. Do świata opery Verdi powrócił w głównej mierze dzięki Arrigowi Boito, znakomitemu libreciście, choć jego propozycję stworzenia opery według„Otella” Szekspira kompozytor… odrzucił. Potem nadzorował niemal każdą scenę libretta, a Boito – mimo że zagęścił akcję i mocno nakreślił motywy działań postaci – nie stracił sensu szekspirowskiego dzieła. Mamy więc dramat wielkich namiętności: miłość unicestwioną przez chorobliwą zazdrość, którą napędza intryga i kłamstwo, obsesja zemsty i żądza władzy. Verdi napisał znakomitą muzykę, którą po raz kolejny udowodnił światu, że jest geniuszem dysponującym niebywałą wyobraźnią i kunsztem kompozytorskim. Jego „Otello”to dzieło oryginalne i bardzo nowatorskie. Już na początku, zamiast uwertury, słyszymy szalejącą burzę, która zwiastuje dynamikę zdarzeń i siłę uczuć. Ponadto Verdi w bardzo odkrywczy sposób wykorzystał instrumenty, zwłaszcza dęte, a także wprowadził monologi o charakterze deklamacyjnym. „Otello” okazał się kolejnym spektakularnym sukcesem Verdiego, po premierze w mediolańskiej La Scali zgotowano mu wielką owację, która powtórzyła się w Wenecji, potem w wielu innych krajach, jak również w ojczyźnie Szekspira.
Realizatorzy
kierownictwo muzyczne : Jacek Kaspszyk
reżyseria: David Pountney
dekoracje: Raimund Bauer
kostiumy: Marie-Jeanne Lecca
reżyseria świateł: Fabrice Kebour
kierownictwo Chóru: Mariusz Otto
kierownictwo Dziecięcego Chóru Przyoperowego: Michał S. Korzeniowski
projekcje: Karolina fender Noińska jajkofilm.com
choreografia sztuk walki: Ran Arthur Braun
asystenci dyrygenta: Zofia Kiniorska, Andrey Yakushau
asystenci reżysera: Barbara Poll, Dominika Babiarz, Bartłomiej Szczeszek
Obsada
Otello: Dominik Sutowicz, Hovhannes Ayvazyan
Jago: Stanisław Kuflyuk, Mikołaj Zalasiński
Desdemona: Gabriela Legun, Magdalena Nowacka Emilia: Gosha Kowalinska, Magdalena Wilczyńska-Goś
Cassio: Piotr Friebe
Lodovico: Rafał Korpik, Damian Konieczek
Roderigo: Piotr Kalina
Montano: Damian Konieczek, Rafał Korpik
Herold: Michał Korzeniowski
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu
Dziecięcy Chór Przyoperowy

BALET DLA DZIECI
warsztaty

sobota, 26.04.2025, Malarnia, godz. 14:30
Zajęcia baletowe dla dzieci prowadzone w przyjaznej atmosferze przez wieloletnią solistkę poznańskiego baletu – Natalię Trafankowską. Proponowane warsztaty z tańca klasycznego są nie tylko okazją do rozwijania pasji, ale też doskonalą poczucie rytmu, wrażliwość na muzykę czy pozytywnie wpływają na prawidłową postawę ciała. A poza tym – są też świetną zabawą i okazją do tego, by trochę się poruszać i poskakać.
Wiek uczestników: 4-7 lat
Czas trwania: około 45 minut

BALET DLA DOROSŁYCH
warsztaty

sobota, 26.04.2025, Malarnia, godz. 15:45
Zajęcia baletowe, które z powodzeniem zastąpią fitness czy jogę, a dodatkowo mają moc spełniania marzeń z dzieciństwa. Warsztaty prowadzone przez wieloletnią solistkę poznańskiego baletu – Natalię Trafankowską – odbywają się w profesjonalnej sali baletowej. Są okazją do rozciągnięcia mięśni, zdrowego ruchu, ale również do relaksu przy dźwiękach muzyki. Jeśli kiedykolwiek zastanawiałaś się/zastanawiałeś się jak wyglądają codzienne ćwiczenia tancerki lub tancerza lub jak to jest stanąć przy drążku na czubkach palców – nie zastanawiaj się dłużej, spróbuj!
Wiek uczestników: 18-108 lat
Czas trwania: około 60 minut

ROBIMY OPERĘ!
warsztaty familijne
niedziela, 27.04.2025, Sala Drabowicza, godz. 10:00 i godz. 12:00
Robimy też zamieszanie, trochę hałasu i nieco bałaganu. Ale to nic! – najważniejsze, że to sprawia nam dziką frajdę i że robimy to razem – dzieci i opiekunowie (nie pytajcie nas, kto lepiej się bawi, włączając w to osoby prowadzące warsztaty). Zajęcia inspirowane są jednym ze spektakli z repertuaru poznańskiej opery. Przy okazji poznajemy więc tytuł operowy lub baletowy, na który wrócimy jutro, za pięć, za dziesięć czy za dwadzieścia lat. I też będziemy się dobrze bawić albo wzruszać. A po powrocie do domu wyjmiemy zza szafy własnoręcznie wykonaną scenę obrotową, zagramy w dźwiękowe memory albo spróbujemy zmieścić się w kostium wiewiórki. Nie przetrwał próby czasu? Nic prostszego, na pewno znajdzie się ktoś, z kim znowu będzie można zrobić operę.
Czas trwania: 1h 30 minut
Wiek uczestników: dzieci w wieku od 5 do 9 lat z opiekunami

Szczegóły repertuaru:
https://opera.poznan.pl/pl/repertuar

Źródło:

Materiał nadesłany