Wznowienie Czarodziejskiego fletu, przedświąteczny koncert z muzyką Pergolesiego i Fauré’ego, Otello w inscenizacji Davida Pountneya, warsztaty familijne, balet dla dzieci i dorosłych. Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza na kwietniowe wydarzenia.
Kwiecień 2025 w Teatrze Wielkim w Poznaniu
BALET DLA DZIECI
warsztaty
sobota, 5.04.2025, Malarnia, godz. 14:30
Zajęcia baletowe dla dzieci prowadzone w przyjaznej atmosferze przez wieloletnią solistkę poznańskiego baletu – Natalię Trafankowską. Proponowane warsztaty z tańca klasycznego są nie tylko okazją do rozwijania pasji, ale też doskonalą poczucie rytmu, wrażliwość na muzykę czy pozytywnie wpływają na prawidłową postawę ciała. A poza tym – są też świetną zabawą i okazją do tego, by trochę się poruszać i poskakać.
Wiek uczestników: 4-7 lat
Czas trwania: około 45 minut
BALET DLA DOROSŁYCH
warsztaty
sobota, 5.04.2025, Malarnia, godz. 15:45
Zajęcia baletowe, które z powodzeniem zastąpią fitness czy jogę, a dodatkowo mają moc spełniania marzeń z dzieciństwa. Warsztaty prowadzone przez wieloletnią solistkę poznańskiego baletu – Natalię Trafankowską – odbywają się w profesjonalnej sali baletowej. Są okazją do rozciągnięcia mięśni, zdrowego ruchu, ale również do relaksu przy dźwiękach muzyki. Jeśli kiedykolwiek zastanawiałaś się/zastanawiałeś się jak wyglądają codzienne ćwiczenia tancerki lub tancerza lub jak to jest stanąć przy drążku na czubkach palców – nie zastanawiaj się dłużej, spróbuj!
Wiek uczestników: 18-108 lat
Czas trwania: około 60 minut
CZARODZIEJSKI FLET | Mozart
WZNOWIENIE!
sobota, 5.04.2025, godz. 19:00 spektakl z audiodeskrypcją
niedziela, 6.04.2025, godz. 18:00
czwartek, 10.04.2025, godz. 19:00
piątek, 11.04.2025, godz. 19:00
sobota, 12.04.2025, godz. 19:00
niedziela, 13.04.2025, godz. 18:00
Jedno z najpopularniejszych dzieł operowych Wolfganga Amadeusza Mozarta znów w gmachu pod Pegazem! Opera powstała w roku śmierci kompozytora, a jej sceniczny żywot trwa nieprzerwanie od końca XVIII wieku. Czarodziejski flet zachwyca różnorodnością form: znajdziemy tu chóry, arie, wielkie ensamble, finały, a także postaci, które Mozart obdarzył szczególną muzyczną aurą. Zaskakująca inscenizacja Sjarona Minailo to doskonały sposób na spędzenie wieczoru. „Czarodziejski flet” to walka dwóch frakcji – światła i ciemności. Walka, która musi się rozegrać. Usiądź i daj się oczarować. Co ukryte w treści, widoczne jest na scenie. Wielkie obracające się machiny, okręgi i kule wypełnione światłem na tle surowych ścian wprawiają w oszołomienie i zdumienie.
Realizatorzy
kierownictwo muzyczne: Jacek Kaspszyk
reżyseria i kostiumy: Sjaron Minailo
dramaturgia: Krystian Lada
scenografia: Douwe Himba
reżyseria świateł: Maarten Warmedam
kierownictwo Chóru: Mariusz Otto
współkreacja kostiumów: Natalia Piątkowska
„W nowej inscenizacji dla Poznańskiej Opery, performer i reżyser Sjaron Minailo odczytuje „Czarodziejski flet” jako medytację na temat mechanizmów operujących społeczeństwem spolaryzowanym przez polityczne siły i sparaliżowanym przywiązaniem do tradycyjnych obrzędów. Poetycka estetyka spektaklu jest zainspirowana sztukami wizualnymi i rytualną choreografią.”
Krystian Lada, dramaturg
Obsada
Tamino: Randall Bills, Piotr Friebe
Pamina: Gabriela Legun, Małgorzata Olejniczak-Worobiej
Papageno: Jaromir Trafankowski, Maksymilian Skiba
Papagena: Barbara Gutaj-Monowid, Natalia Puczniewska-Braun
Sarastro: Rafał Korpik, Wojtek Gierlach
Królowa Nocy: Aleksandra Olczyk, Nazan Fikret
Monostatos: Marek Szymański
I Dama: Natalia Puczniewska-Braun, Magdalena Wilczyńska-Goś
II Dama: Magdalena Wachowska, Galina Kuklina
III Dama: Iryna Zhytynska, Iwona Wall
I Chłopiec: Lucyna Białas
II Chłopiec: Marcelina Górska
III Chłopiec: Tomasz Raczkiewicz
I Kapłan: Bartłomiej Szczeszek
II Kapłan: Tomasz Mazur
I Zbrojny: Rafał Żurek
II Zbrojny: Damian Konieczek
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu
STABAT MATER – Pergolesi | REQUIEM – Fauré
czwartek, 17.04.2025, godz.19:00
Teatry operowe nieczęsto sięgają po repertuar, który – w dość naturalny
sposób – kojarzy się z koncertami w filharmoniach czy w przestrzeniach
sakralnych. Soliści i zespoły sceny pod Pegazem, oprócz prezentacji
spektakli operowych i baletowych, tuż przed świętami wielkanocnymi
zapraszają na wydarzenie, które będzie okazją do zadumy i refleksji: 17
kwietnia Teatr Wielki w Poznaniu wypełnią dźwięki Stabat Mater Giovanniego BattistyPergolesiego oraz Requiem Gabriela
Fauré’ego. Dzieła utrzymane w odrębnych stylistykach, z wyraźnym
piętnem indywidualizmu języka muzycznego kompozytorów, które łączy siła
wyrazu i niezwykła ekspresja.
Stabat Mater, średniowieczna sekwencja do Matki Boskiej,
odnosząca się do przejmującej sceny, gdy opłakuje ona śmierć
ukrzyżowanego Syna, na przestrzeni wieków inspirowała wielu kompozytorów
– sięgali po nią Josquin des Prés, Giovanni Palestrina, Giovanni
Battista Pergolesi, Antonio Vivaldi, Gioacchino Rossini, Antonín Dvořák,
Karol Szymanowski, Krzysztof Penderecki czy Arvo Pärt. Pergolesi,
targany chorobą i przeczuwający własną śmierć, w Stabat Mater – ostatnim
kompletnym dziele, w równym stopniu zaskakuje klarownością konstrukcji
osadzonej na solidnym fundamencie muzyki barokowej, co zachwyca
bogactwem melodyki, rozwiązaniami harmonicznymi i kontrastowością. Na
ówczesne czasy (dzieło zostało napisane w 1736 roku) takiemu podejściu
do średniowiecznej sekwencji zarzucano zbytnią frywolność i
prowokacyjność. Zaledwie 25-letni kompozytor ujął strofy Stabat Mater w ramy kantaty – jego utwór to cykl duetów i arii solowych, w dwuczęściowym typie da chiesa. Choć Pergolesi w swoim Stabat Mater był
bardzo powściągliwy, jeśli chodzi o obsadę (sopran, alt, dwoje
skrzypiec i basso continuo), utwór odkrywa głębię wymiaru emocjonalnego,
eksponując sens bólu i smutku matki bolejącej pod krzyżem i jest jednym
z najbardziej urzekających opracowań średniowiecznego tekstu.
Słysząc tytuł Requiem pierwszym skojarzeniem jest
oczywiście Mozart i jego owiane tajemnicą dzieło. Historia muzyki
pokazuje jednak, że msza żałobna może być… radosna, a potwierdza to Requiem d-moll
op. 48 Fauré’go, które – dzięki przejrzystej fakturze i genialnym
motywom melodycznym – jest najbardziej znanym dziełem francuskiego
kompozytora. Powody napisania dzieła (1887-1890) nie są jasne.
Przypuszczenia, że inspiracją była śmierć rodziców, rozwiał sam Fauré:
„Moje Requiem nie zostało napisane z jakiejś konkretnej
przyczyny – skomponowałem je dla przyjemności, jeśli mogę tak to ująć.”
Przyjemność słuchania Requiem Fauré’go jest bezsprzeczna:
kompozytor ze swobodą podszedł do tekstów mszy żałobnej i połączył z
własną estetyką oraz wrażliwością, tworząc eteryczną, pełną ukojenia i
łagodności wizję śmierci. W jednym z wywiadów udzielonych muzykologowi,
Louisowi Aguettantowi, Fauré powiedział: „Mówi się, że moje Requiem
nie wyraża strachu przed śmiercią, ktoś nazwał je kołysanką śmierci.
Tak właśnie postrzegam śmierć: jako szczęśliwe wybawienie, jako
pragnienie pozaziemskiego szczęścia, a nie jako bolesne doświadczenie.”
Słuchając Requiem Fauré’go ma się wrażenie, że wieczność powinna cieszyć, a nie martwić. Z tym przesłaniem zapraszamy Państwa na koncert!
Wykonawcy:
Ruslana Koval – sopran
Gosha Kowalinska – mezzosopran
Stanislav Kuflyuk – baryton
Jacek Kaspszyk – dyrygent
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu
Mariusz Otto – przygotowanie Chóru
OTELLO | Verdi
piątek, 25.04.2025, godz. 19:00
sobota, 26.04.2025, godz. 19:00
niedziela, 27.04.2025, godz. 18:00
wtorek, 29.04.2025, godz. 19:00
Arcydzieło opery tragicznej i tryumf 74-letniego kompozytora, który po
sukcesie„Aidy” na kilkanaście lat zaniechał pisanie dzieł operowych
wychodząc z założenia, że w tym gatunku powiedział już wszystko. Do
świata opery Verdi powrócił w głównej mierze dzięki Arrigowi Boito,
znakomitemu libreciście, choć jego propozycję stworzenia opery
według„Otella” Szekspira kompozytor… odrzucił. Potem nadzorował niemal
każdą scenę libretta, a Boito – mimo że zagęścił akcję i mocno nakreślił
motywy działań postaci – nie stracił sensu szekspirowskiego dzieła.
Mamy więc dramat wielkich namiętności: miłość unicestwioną przez
chorobliwą zazdrość, którą napędza intryga i kłamstwo, obsesja zemsty i
żądza władzy. Verdi napisał znakomitą muzykę, którą po raz kolejny
udowodnił światu, że jest geniuszem dysponującym niebywałą wyobraźnią i
kunsztem kompozytorskim. Jego „Otello”to dzieło oryginalne i bardzo
nowatorskie. Już na początku, zamiast uwertury, słyszymy szalejącą
burzę, która zwiastuje dynamikę zdarzeń i siłę uczuć. Ponadto Verdi w
bardzo odkrywczy sposób wykorzystał instrumenty, zwłaszcza dęte, a także
wprowadził monologi o charakterze deklamacyjnym. „Otello” okazał się
kolejnym spektakularnym sukcesem Verdiego, po premierze w mediolańskiej
La Scali zgotowano mu wielką owację, która powtórzyła się w Wenecji,
potem w wielu innych krajach, jak również w ojczyźnie Szekspira.
Realizatorzy
kierownictwo muzyczne : Jacek Kaspszyk
reżyseria: David Pountney
dekoracje: Raimund Bauer
kostiumy: Marie-Jeanne Lecca
reżyseria świateł: Fabrice Kebour
kierownictwo Chóru: Mariusz Otto
kierownictwo Dziecięcego Chóru Przyoperowego: Michał S. Korzeniowski
projekcje: Karolina fender Noińska jajkofilm.com
choreografia sztuk walki: Ran Arthur Braun
asystenci dyrygenta: Zofia Kiniorska, Andrey Yakushau
asystenci reżysera: Barbara Poll, Dominika Babiarz, Bartłomiej Szczeszek
Obsada
Otello: Dominik Sutowicz, Hovhannes Ayvazyan
Jago: Stanisław Kuflyuk, Mikołaj Zalasiński
Desdemona: Gabriela Legun, Magdalena Nowacka Emilia: Gosha Kowalinska, Magdalena Wilczyńska-Goś
Cassio: Piotr Friebe
Lodovico: Rafał Korpik, Damian Konieczek
Roderigo: Piotr Kalina
Montano: Damian Konieczek, Rafał Korpik
Herold: Michał Korzeniowski
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu
Dziecięcy Chór Przyoperowy
BALET DLA DZIECI
warsztaty
sobota, 26.04.2025, Malarnia, godz. 14:30
Zajęcia baletowe dla dzieci prowadzone w przyjaznej atmosferze
przez wieloletnią solistkę poznańskiego baletu – Natalię Trafankowską.
Proponowane warsztaty z tańca klasycznego są nie tylko okazją do
rozwijania pasji, ale też doskonalą poczucie rytmu, wrażliwość na muzykę
czy pozytywnie wpływają na prawidłową postawę ciała. A poza tym – są
też świetną zabawą i okazją do tego, by trochę się poruszać i poskakać.
Wiek uczestników: 4-7 lat
Czas trwania: około 45 minut
BALET DLA DOROSŁYCH
warsztaty
sobota, 26.04.2025, Malarnia, godz. 15:45
Zajęcia baletowe, które z powodzeniem zastąpią fitness czy
jogę, a dodatkowo mają moc spełniania marzeń z dzieciństwa. Warsztaty
prowadzone przez wieloletnią solistkę poznańskiego baletu – Natalię
Trafankowską – odbywają się w profesjonalnej sali baletowej. Są okazją
do rozciągnięcia mięśni, zdrowego ruchu, ale również do relaksu przy
dźwiękach muzyki. Jeśli kiedykolwiek zastanawiałaś się/zastanawiałeś się
jak wyglądają codzienne ćwiczenia tancerki lub tancerza lub jak to jest
stanąć przy drążku na czubkach palców – nie zastanawiaj się dłużej,
spróbuj!
Wiek uczestników: 18-108 lat
Czas trwania: około 60 minut
ROBIMY OPERĘ!
warsztaty familijne
niedziela, 27.04.2025, Sala Drabowicza, godz. 10:00 i godz. 12:00
Robimy też zamieszanie, trochę hałasu i nieco bałaganu. Ale to
nic! – najważniejsze, że to sprawia nam dziką frajdę i że robimy to
razem – dzieci i opiekunowie (nie pytajcie nas, kto lepiej się bawi,
włączając w to osoby prowadzące warsztaty). Zajęcia inspirowane są
jednym ze spektakli z repertuaru poznańskiej opery. Przy okazji
poznajemy więc tytuł operowy lub baletowy, na który wrócimy jutro, za
pięć, za dziesięć czy za dwadzieścia lat. I też będziemy się dobrze
bawić albo wzruszać. A po powrocie do domu wyjmiemy zza szafy
własnoręcznie wykonaną scenę obrotową, zagramy w dźwiękowe memory albo
spróbujemy zmieścić się w kostium wiewiórki. Nie przetrwał próby czasu?
Nic prostszego, na pewno znajdzie się ktoś, z kim znowu będzie można
zrobić operę.
Czas trwania: 1h 30 minut
Wiek uczestników: dzieci w wieku od 5 do 9 lat z opiekunami
Szczegóły repertuaru:
https://opera.poznan.pl/pl/repertuar