EN

14.09.2023, 08:43 Wersja do druku

Poznań. Warsztaty scenograficzne, muzyczno-performerskie i spektakl „Somnium" na finał OFF Opera

OFF Opera to festiwal sztuk społecznych — zaangażowany i angażujący. To miejsce twórczych spotkań lokalnych społeczności ze środowiskami artystycznymi i naukowymi. To też festiwal odpowiadający na wyzwania, jakie stawia przed nami dynamicznie zmieniający się świat.

fot. M. Bogunia/J. Czech/mat. organizatora

Tegoroczny temat PRZESILENIE: ANTOLOGIA ZMIANY jest inspirowany obchodzoną w tym roku 550. rocznicą urodzin Mikołaja Kopernika. Teoria kopernikańska, zakładająca orbitalny ruch Ziemi wokół Słońca, była swego rodzaju „przesileniem” — obaliła obowiązujący od wieków geocentryczny model budowy wszechświata. Wywarła głęboki wpływ nie tylko na naukę, ale również inne dziedziny życia — kulturę, religię, politykę i ekonomię.

Współcześnie obserwujemy wiele zmian, przewrotów i rewolucji, zarówno na poziomie globalnym, lokalnym, jak i jednostkowym. Program festiwalu jest próbą przyjrzenia się im z wielu perspektyw. Tytułowa „zmiana” dotyczy też samej formuły wydarzenia, w której od kilku edycji zaciera się granica między odbiorcą a twórcą kultury. Mieszkańcy i mieszkanki Poznania współtworzą i pracują nad spektaklami, koncertami, słuchowiskami i filmami, które następnie prezentowane są podczas dwudniowego finału festiwalu. Do tej pory powstały m.in. off-opera Kongres: 2071 w reż. Zdenki Pszczołowskiej (2021), spektakl teatru tańca Pieśni żałobne (2022) w reż. Moniki Błaszczak czy Projekt TAXI z udziałem Łony (2020), który kontynuowany jest w tym roku.

Na finał festiwalu zaplanowano warsztaty scenograficzne i muzyczno-performerskie oraz spektakl  „Somnium”.

Sfera marzeń sennych wydaje się być obszarem autonomicznym, nienaruszonym przez system. Jednak to, jak i o czym śnimy, nie pozostaje bez związku z tym, jaką rolę społeczną pełnimy, czy gdzie pracujemy. Do naszych snów przedostają się też społecznie i kulturowo naznaczone dźwięki, przed którymi nie możemy się uchronić. Spektakl „Somnium” w reżyserii i z muzyką Sebastiana Dembskiego, który zobaczymy w ramach tegorocznej OFF Opery, to studium na temat zmęczenia i snu w późnym kapitalizmie. Będzie to widowisko wpisane w ramy formalne teatru muzycznego na kwartet wokalny, grupę performerów, elektronikę i przestrzeń. Twórcą warstwy muzycznej oraz opiekunem artystycznym projektu jest poznański kompozytor Sebastian Dembski, autor między innymi opery kameralnej „Retrotopia” oraz współtwórca projektu teatralnego „Dzieci Saturna”. Spektakl powstanie we współpracy z uczestnikami i uczestniczkami warsztatów wokalnych i scenograficznych.

Dwadzieścia cztery godziny na dobę siedem dni w tygodniu. W późnym kapitalizmie nie ma czasu na odpoczynek. Nadmiar pracy i osiągnięć, przymus maksymalizacji i wydajności przeradza się w samowyzysk. Żyjemy w społeczeństwie zmęczenia, w którym sen i dobrostan stają się dobrami luksusowymi, a momenty zwolnienia i regeneracji wyrazem buntu przeciwko kultowi produktywności. Sfera marzeń sennych wydaje się być obszarem autonomicznym, nienaruszonym przez kapitalizm. Jednak to, jak i o czym śnimy, nie pozostaje bez związku z tym, jaką rolę społeczną pełnimy, czy gdzie pracujemy. Do naszych snów przedostają się też społecznie i kulturowo naznaczone dźwięki, przed którymi nie możemy się uchronić. Spektakl „Somnium”, który zobaczymy w ramach tegorocznej OFF Opery, to studium na temat zmęczenia i snu w późnym kapitalizmie.


Źródło:

Materiał nadesłany