Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu przedstawia wydarzenia, które odbędą się lutym 2023 roku.
Środa, 8.02.2023, Aula Uniwersytecka, godz. 19:00
Koncert Penderecki/Wajnberg
Pomiędzy melancholią a radością życia, kameralną fakturą i monumentalnym brzmieniem… Wajnberg i Penderecki to bohaterowie lutowego koncertu przygotowanego przez Jacka Kaspszyka z muzykami Teatru Wielkiego.
VI Symfonia „Pieśni chińskie” Krzysztofa Pendereckiego to najbardziej liryczna i najłagodniejsza kompozycja w jego dorobku. Orientalne inspiracje utworu oddaje nie tylko warstwa tekstowa, będącą parafrazą wierszy starochińskich poetów, ale także użycie erhu – dwustrunowego instrumentu chińskiego, który odzywa się w intermezzach, na swój sposób podsumowując każdą z pieśni – mieszając radość ze smutkiem.
Również kompozycja Wajnberga, pomimo że jest wspomnieniem grozy II wojny światowej, niesie pocieszenie. Wajnberg – kompozytor trzech światów, jak książkę o nim zatytułowała Danuta Gwizdalanka – napisał XXI Symfonię „Kadysz” w hołdzie ofiarom warszawskiego getta. Sam twórca stracił najbliższych w czasie wojny. Wplecione w muzyczną tkankę symfonii cytaty przywołują postać ojca kompozytora, który był skrzypkiem. Z pamięci wyłaniają się zatem chwile szczęśliwe i bliskie, odsuwając tym samym grozę i strach.
Koncert Penderecki/Wajnberg – pomiędzy orientalnym kolorytem i modlitewnym lamentem warto poszukać nadziei.
Wykonawcy:
Jacek Kaspszyk – dyrygent
Małgorzata Olejniczak-Worobiej – sopran
Szymon Mechliński – baryton
Anna Krysztofiak – erhu
Orkiestra Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszko w Poznaniu
W programie:
K. Penderecki – VI Symfonia „Pieśni chińskie”
M. Wajnberg – XXI Symfonia „Kadysz” na sopran i orkiestrę op. 152
Wtorek, 14.02.2023, Sala Drabowicza Teatru Wielkiego w Poznaniu, godz. 19:00
Oblicza Carmen
L’amour est un oiseau rebelle (Miłość jest wolnym ptakiem) – śpiewa namiętna Carmen, jednym skinieniem doprowadzająca mężczyzn do szaleństwa, niestała w uczuciach, ale potrafiąca sprawić, że chwila z nią może zmienić wybranka na lata. Kim jest? Czy tylko sprytną uwodzicielką, szczodrze szafującą swoim wdziękami, a może kobietą świadomą własnej wartości, żyjącą wbrew schematom i regułom. Kim jesteś, Carmen?
Postać Carmen, tytułowej bohaterki opery Bizeta, inspirował wielu kompozytorów. poznajmy zatem różne oblicza tej trudnej do opisania kobiety, której życiowym celem była po prostu miłość. Miłość jest wolnym ptakiem… wolnym jak Carmen chciałoby się dodać.
Wykonawcy:
Monika Mych-Nowicka – sopran
Magdalena Wilczyńska-Goś – mezzosopran
Piotr Friebe – tenor
Jaromir Trafankowski – baryton, prowadzenie koncertu
Eliza Schubert – skrzypce
Olena Skrok – fortepian
Piątek, 17.02.2023, Sala Drabowicza Teatru Wielkiego w Poznaniu, godz. 11:00 i 13:00
Sobota, 18.02.2023, Sala Drabowicza Teatru Wielkiego w Poznaniu, godz. 11:00 i 13:00
Niedziela, 19.02.2023, Sala Drabowicza Teatru Wielkiego w Poznaniu, godz. 11:00 i 13:00
BUM! TRACH! BACH!
koncert familijny
BUM! Jak brzmią czary? TRACH! Czy można zagrać na szczęce osła? BACH! Wielki hałas z perkusistami Teatru Wielkiego? Nieee? Jeszcze raz: BUM! Instrumenty TRACH! Perkusyjne! BACH! Są najlepsze!
BUM! TRACH! BACH! to koncert prezentujący utwory skomponowane specjalnie dla różnorodnej, niezwykle licznej i zaskakującej rodziny instrumentów perkusyjnych. Trzeba nie lada sprawności i znakomitego opanowania rytmu, aby na nich grać. A gdy to się uda – satysfakcja gwarantowana! Zarówno dla wykonujących, jak i słuchaczy. Bo w czasie tego koncertu słuchacze staną się muzykami, a ich ciała instrumentem. Zatem – na trzy cztery, rytmicznie: BUM! TRACH! BACH! Zapraszamy!
Wykonawcy:
Zespół Perkusyjny Teatru Wielkiego w Poznaniu i goście
Jaromir Trafankowski – prowadzenie koncertu
Czwartek, 23.02.2023, Aula Artis, godz. 11:00
Piątek, 24.02.2023, Aula Artis, godz. 11:00 i 19:00
Sobota, 25.02.2023, Aula Artis, godz. 19:00
Niedziela, 26.02.2022, Aula Artis, godz. 18:00
Don Juan Gluck / Bach / Marcello / Schnittke
balet w dwóch aktach inspirowany dramatem Molièra
Jedna z najbardziej zniewalających postaci kultury zachodniej – Don Juan, domaga się nowej opowieści. Choreograficzna interpretacja historii o uwodzicielu z Sewilli dokonana przez Roberta Bondarę stawia pytania o przyczynę donżuanizmu. Czy w naszej zseksualizowanej rzeczywistości i przy wszechobecnej pornografii szokują nas jeszcze zachowania w typie Don Juana?
Tytułowy bohater w ujęciu Bondary to nie namiętny kochanek, niestrudzony w podbojach amant, a raczej człowiek pozbawiony ciepła i współczucia, odrzucony przez ojca, wychowany w przeświadczeniu, że wrażliwość jednoznacznie kojarzona jest ze słabością. Muzyczną ramę spektaklu stanowią kompozycje Bacha, Marcella i Glucka oraz wyraziście spinający klamrą losy tytułowego bohatera przejmujący Concerto grosso nr 1 Alfreda Schnittkego.
Realizatorzy:
Robert Bondara – choreografia i rreżyseria
Julia Skrzynecka – dekoracje i kostiumy
Maciej Igielski – reżyseria świateł
Karolina fender Noińska – projekcje (www.jajkofilm.com)
Evgeniia Meissner – asystentka choreografa
Wykonawcy:
Balet Teatru Wielkiego w Poznaniu
Muzyka z nagrania, które zostało dokonane w dniach 19-24 sierpnia 2020 roku przez Orkiestrę Teatru Wielkiego w Poznaniu pod batutą Katarzyny Tomali-Jedynak.