EN

13.09.2023, 16:33 Wersja do druku

Poznań. Ukazała się książka „Polski Teatr Tańca 1973-2023. Historia, ludzie, idee"

Nakładem Wydawnictwa Miejskiego Posnania ukazała się książka „Polski Teatr Tańca 1973-2023. Historia, ludzie, idee", autorstwa Stefana Drajewskiego i Jagody Ignaczak.

fot. mat. prasowe

Książka w wyczerpujący i ciekawy sposób przybliża półwiecze istnienia Polskiego Teatru Tańca. Zawiera usystematyzowaną wiedzę z perspektywy historycznej, gromadzi najważniejsze, niezwykle cenne informacje o dokonujących się zmianach artystycznych, przekształcaniach języka choreograficznego. Ukazuje oblicze dynamicznego rozwoju organizowanych cyklicznie warsztatów, festiwali. Całość układa się w przekonującą wartość poznawczą, logicznie skomponowaną, napisaną znakomitym językiem, utkaną barwnymi rozmowami z artystami.
Dr hab. Bożena Klimczak (prof. Akademii Teatralnej w Krakowie, Filia we Wrocławiu)

Wprawdzie książka sygnowana jest przez dwoje autorów, ale w trakcie lektury odbieramy ją jako narrację wielogłosową, gdyż tworzą ją wypowiedzi świadków i współtwórców: przedstawicieli władz miejskich, recenzentów, wykonawców – tancerzy i współpracowników – kompozytorów, scenografów, choreografów. Wywołuje to efekt zbliżenia, zoomu, zanurzenia w czasie i znosi dystans wobec pięćdziesięcioletniej perspektywy opisu.
Prof. dr hab. Małgorzata Leyko (Uniwersytet Łódzki)

fot. Grzegorz Dembiński/ Wydawnictwo Miejskie Posnania

Stefan Drajewski, absolwent polonistyki Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, doktor sztuki (teoria muzyki), adiunkt w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Krytyk teatralny, baletowy i muzyczny. Publikuje na łamach „Ruchu Muzycznego”, Dwutygodnika.com. i portalu Kultura u Podstaw… Pisze teksty o balecie i operze do programów teatralnych. W 2021 roku opublikował zbiór recenzji operowych i baletowych pt. Z dziesiątego rzędu. Ma na swoim koncie następujące książki: Zatańczyć. Studia na polskim baletem i teatrem tańca (2019), Ekfraza dzieła muzycznego w choreografiach Conrda Drzewieckiego (2017), Conrad Drzewiecki. Reformator polskiego baletu (2014) i wywiadu-rzeki Życie z tańcem. Rozmowy z Olgą Sawicką, primabaleriną polskiego baletu (2009). Wydał wspólnie z Jerzym Borwińskim książkę Teatr Polski w Poznaniu (2015). Artykuły i szkice publikował w wielu książkach zbiorowych: Teatr Nowy w latach 1973-1987 pod dyrekcją Izabelli Cywińskiej (2013), Pod prąd do źródła (2013), My, taniec. Antologia polskiej krytyki tańca po 1989 roku (2013), Poznaniacy. Portretów kopa i trochę (1996).

Jagoda Ignaczak – filolog polski, teatrolog, historyk tańca. Absolwentka filologii polskiej i Podyplomowych Studiów Wiedzy o Teatrze, Filmie i Telewizji na Uniwersytecie Łódzkim oraz Podyplomowych Studiów Menadżerów Kultury na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W latach 1987–1997 starszy asystent w Zakładzie Dramatu i Teatru UŁ. Od 1989 do 2016 kierownik literacki, dramaturg i rzecznik prasowy Polskiego Teatru Tańca. W latach 1994–2016 konsultant programowy Dancing Poznań. Jedna z inicjatorek Podyplomowych Studiów Teorii Tańca na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, z którym współpracuje od 2000 roku. Wykładowca na kierunku taniec w Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu. Wieloletnia recenzentka Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z przedmiotu wiedza o tańcu. Autorka licznych tekstów o tańcu oraz książek: Istnienie grać. Portret Ewy Wycichowskiej i Dzieje Polskiego Baletu Reprezentacyjnego. Krótki sen o potędze. Autorka haseł do Słownika tańca współczesnego i opracowań dla Polskiej Kroniki Tańca. Wielokrotny ekspert w programach Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca, felietonistka i autorka tekstów krytycznych dla Taniecpolska.pl. Laureatka nagrody im. Janiny Jarzynówny-Sobczak dla wybitnych pedagogów, dziennikarzy, teoretyków i promotorów sztuki tańca w ramach I edycji Ogólnopolskiego Konkursu Perły Tańca (2019).

Źródło:

Materiał nadesłany